Skrevet af: Birgit Rix, 5. marts 2015 kl. 22.31
De råd, jeg har kunnet finde rundt omkring, dækker ikke vores situation. Vi har en sommerhusgrund, som vi skal og vil holde fri for ukrudt. Vi har ikke i tide fjernet tidsler (fordi det blå 'hav' var så smukt), og nu står vi med 2.500 kvm kuperet grund fyldt op med tidsler. Er der nogle erfarne hjælpere, der ved, hvad vi skal gøre? Tak - på forhånd.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 5. marts 2015 kl. 23.09
Hej Birgit.
Jeg har ikke selv afprøvet følgende råd, men det er da værd at prøve. Jeg ved godt, at 2.500 kvm kommer man ikke igennem på én gang, men er det ikke muligt at holde noget af det nede med plæneklipper?
Evt invitere venner, familie til grill-dag, hvor man samler appetit til maden ved at fjerne tidsler :-)
www.havenyt.dk/tips/ukrudt/65.html
Hilsen AG
Skrevet af: Freya Grossmann, 6. marts 2015 kl. 3.47
Mælkebøttejern er effektive. Gerne billige fra Aldi eller noget.
Går ud fra, det er almindelig agertidsel?
Og ellers må man nok igang med leen, hvis de er høje, og plæneklipperen kan holde dem nede i jordhøjde, hvis det er acceptabelt? Og så luge dem helt væk, på de arealer, hvor man går med bare tæer.
Og så regn med et sisyfos-arbejde, da de sikkert har spredt mange frø! Desuden formerer de sig ved rodskud.
Derfor er pesticider/Roundup ikke rigtig løsningen, hvis nogen i omgangskredsen tror det. Det vil også bare give jer en afsveden grund, og ikke den naturoplevelse, I sætter sådan pris på når I faktisk har nydt de mange flotte tidsler.
Jeg forstår jeres glæde - men også frustrationen :0)
Skrevet af: Lone Brems, 6. marts 2015 kl. 11.47
Hej Birgit Rix
Ja - vi har prøvet det .... processen tog 4 år.
Største arbejdsindsats var første forsommer - derefter blev det lettere. Til sidst gav tidslerne op og vi fik urter og græsser tilbage ;-)
Anskaf en le - køb evt et "lyngblad" hvis I ikke er vante til at skære med le.( Tidslerne kan have forholdsvis seje stængler helt nede ved jordoverfladen - derfor kan det være lettere at arbejde med et leblad, som er relativt kort).
Hold evt øje med lekurser i nærheden af, hvor I bor. Naturfredningsforeningen og forskellige pleje-laug annoncerer & afholder kurser, hvor brug og vedligehold af le gennemgås i teori og praksis på nogen timer.
Hold derefter øje med tidslerne. Lige inden blomsterknopperne får farve skal I høste hele molevitten. De skal skæres så tæt på jordoverfladen, det nu kan lade sig gøre.
Og så skal det høstede fjernes !
Hvis I ikke har afbrændingsforbud er det lettest at lave et eller flere bål - bygget op med brændestykker for at give et glødelag, der kan afgive tilstrækkeligt med varme til at antænde tidselstænglerne.
Vær opmærksom på vindforhold og brandslukningsudstyr / evt kontakt til lokale brandvæsen (en øvelsesopgave måske ??)
Ellers kan et par høtyve og en stor trailer med høje sider til transport til genbrugsplads / grenpladsvære en fornuftig løsning.
Når jeg ikke peger på buskrydder er det fordi de allerede skårne tidselstængler let kan blive hakket et par gange ekstra - det bliver så mere besværligt at samle det afhøstede.
Jeg ønsker god arbejdslyst !
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Tine Horsum, 7. marts 2015 kl. 5.00
Grav dem op- før de blomstrer. Bliv ved!
Jeg har brombær, og hvis de ikke er lavet af nederen og formeret af Fanden selv! Så er de SGM, det værste! Brændenælder er det rene sødsuppe, ved siden af,
Grav dem op- nu!
Mvh
Tine
Skrevet af: Søren S Duun, 7. marts 2015 kl. 12.21
Brændenælder kan man spise og ellers holde nede med en græsslåmaskine, hvis man kan komme til .
Brombær er noget djævelskab og sejt noget med mindre det er de sorter man ønsker at dyrke, for så er de sarte i starten .
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Søger hjælp til bekæmpelse af tidsler