Skrevet af: Tine Horsum, 21. februar 2015 kl. 20.12
Jeg har nogen popler, der siden de ikke rigtigt, er hvad de burde være; Hvis de skal være knudebeskåret- hvor høje skal de så være?
Og kan man bruge afklippet til formering?! Evt i en vase.
Mvh
Pinny- hvis ene altså er blevet 10 meter høj....
Skrevet af: Lars Holt, 21. februar 2015 kl. 23.23
Jeg forstår ikke spørgsmålet.
Men popler kan meget nemt formeres ved stiklinger.
Hvis du ønsker at styne dine popler, vælger du selv højden. Og så beskærer du den der hvert (hvert andet) år.
Skrevet af: Tine Horsum, 22. februar 2015 kl. 20.24
Nå okay!
Nu bor jeg på Fyn, så der er jo nogle træer. der er stynet. Det vil jeg gerne have- da de på sigt bliver hule og gode til ugler og sådan noget!
Egentlig skulle det være en hæk mod sydvest, hvor vinden kommer fra havet. Vi bor et (ejendomsmægler-) stenkast fra vandet. Men vi kan enten have læ- eller udsigt. Man kan se vand og Jylland- hvis man står på tæer...
Jeg vil gerne formere mine popler, så de kan erstatte dem, der er gået ud. Så hvis, jeg skal skamklippe dem, så kan jeg genbruge- de der små grene?
Og i højden- kan jeg bare save dem ned? Jeg har set på de nærmeste- de er 2½-3 meter. Vil de ikke blive højere- over tid?
Mvh
Pinny- der pt har gravet rigtigt mange brombær og asketræer op!
Skrevet af: Lone Brems, 22. februar 2015 kl. 21.38
Hej Tine Andersen
I arkivet her på Havenyt finder du nemt masser af gode råd om styning ved at klikke dig ind på "Spørg eksperterne" og så skrive "Styning" i søgefeltet.
Og et stynet træ bliver ikke højere, end du vil have det - den første nedkapning vil altid kunne ses i kronens form og forbliver i samme højde selv om du skulle miste lysten til tålmodigt at beskære træet og det derefter bare gror som det vil.
Hvis du plejer dine stynede træer korrekt, vil de hver sommer vokse det de nu kan - hvorefter du kommer med sav eller grensaks om vinteren og fjerner stort set hele tilvæksten.
Hvis det med hulheden er vigtig for dig skal træerne have lov at vokse lidt mere til før første nedkapning - måske helt op til 20 - 25 cm i diameter i den højde, du ønsker at styne dem. Men det betyder en svækkelse af træet at vente indtil da - og det indebærer, at der skal stynes hvert eneste år derefter for ikke at risikere, at for kraftig, flerårig skudvækst forårsager revner i "skallen" omkring hulheden i træet (der opstår ved nedbrydning af det indre af stammen) og dermed risiko for at træet flækker og vælter.
"Hvordan formerer man rødel, poppel og birk" er titlen på Sten Porse's artikel - den ligger også her på Havenyts arkiv. Bare skriv titlen i søgefeltet - så bliver du grundigt sat ind i tingene "i løbet af en kop kaffes tid" :-)
Venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Knudebrskæring