Forum

Granatæble!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 22. november 2014 kl. 18.02

Er der mon nogen der ved om man kan så frø fra et granatæble købt her i landet, og er der mulighed for at de vil gro ?

På forhånd tak for svar.

Mvh. Henry Gregersen

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. november 2014 kl. 18.34

Jeg fik en gang en granatæblekerne til at spire, så vidt jeg husker tog det siiiiiiiiiindsygt lang tid, kom vist først efter jeg overvejede at smide potten ud.
Det blev til et lille bonzai-lignende træ, som overlevede et par år, inden det døde....

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 22. november 2014 kl. 18.39

Var det et fra et æble købt her i efteråret ?
Jeg har lige spist mit første granatæble købt i LIDL det smagte rigtig godt, derfor jeg fik ideen om man selv kunne få et frø til at spire, og blomsterne ser jo også rigtig fine ud.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. november 2014 kl. 19.08

Henry, havde du bare spurt mig for et halv år siden så ville jeg foreslå dig at se i din nærmeste plantorama, om ikke de skulle have nogle buske stående . Det havde de i Hillerød og havde jeg ikke haft konen med havde jeg købt mig et. De var store og flotte og de kostede kr 250,-. Eftersigende skulle de kunne overvintre . Om de også kan sætte frugt ved jeg ikke . Tror det ikke . Men de stod med store flotte blomster .

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. november 2014 kl. 20.05

Hej Henry
Det er ca 25 år siden, så det husker jeg ikke.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 22. november 2014 kl. 20.52

Granatæbler fra frø kan udvikle sig meget forskelligt. Jeg har 2 planter fra samme udsæd for 12-15 år siden. Den ene er kun blevet en ½ meter og blomstrer overdådigt, den anden er 1½ meter og blomstrer kun med enkelte blomster. Den høje har så til gengæld et par gange sat en frugt, der dog aldrig er blevet større end dueæg.

Har netop hjemkøbt små planter af 2 sorter, der kan tåle ned til 15 graders frost. Når lige de får lidt størrelse skal de udplantes i kold drivhus.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. november 2014 kl. 22.08

Det lyder spændende, Villy - jeg er lidt på jagt efter nye, spændende ting til mit store drivhus :)

Gider ikke dyrke over 70 chiliplanter igen, så jeg skal finde på noget nyt!

Når vi nu har fat i granatæbler - jeg har arvet to planter i sommer og vil gerne overvintre dem. Kan de klare 4-5 grader som alle mine andre planter til overvintring?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 23. november 2014 kl. 7.00

Til Anja

Du kan godt overvintre dine arvede granatæbler ved 4-5 grader.

Den største af mine er blevet udplantet i et drivhus uden varme i foråret. Nu taler meteorologerne om en mild vinter, så skal det nok gå, men ellers må den jo gå til de evige granatæblemarker.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 23. november 2014 kl. 9.20

Jeg tænkte bare om jeg kunne så frøene fra et granatæble og om de skulle tørre først eller hvordan det er bedst at gøre det ??

Nyt svar til emnet »Granatæble!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Granatæble!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider