Forum

Så vindruekerner

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 6. november 2014 kl. 11.29

Jeg fik i sommer nogle rigtig gode vindruer fra min far, og jeg samlede nogle af kernerne ind og tørrede dem efterfølgende.
Nu har sået dem i to potter og sat dem i køleskabet, hvor jeg har kunnet læse de skal stå en måneds tid.

Er der andre her inde, der har prøvet at så egne vindruekerner? Kan I give nogle tips til, hvad jeg kan gøre for at få et godt resultat?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. november 2014 kl. 12.14

Ja det har jeg , dog kun for sjov , da der sjældent kommer noget godt ud af , de spirer villigt , også uden at ligge i køleskab.
Du skal tage stiklinger af vinstokken så er du sikker på at få en vin mage til.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. november 2014 kl. 13.19

Mit spørgsmål er mere: Hvor får man vindruekerner i disse tider? Hvor alle vindruer er kerneløse?

min bror såede engang en vin: Hanhavde spist vindruer og spyttede kernerne ud af vinduet. Året efter, kom der en vinranke! ;-)

Som alt, hvad man sår af hjemmehøstede frø/kerner- er der en stor chance for, at kernernes afkom ikke ligner ophavet (moderplanten). Frø er reultatet af kønnet formering, og vil oftest spalte ud, så det ligner en af ophavets sider mere end, den anden side. (Forældreplanternes ophav)

Men, man være heldig: Filippa og Ingrid Marie æbler er fra frøformerede planter- Men man skal så rigtig mange frø... Før man støder på noget, der evt er bedre. Eller være meget meget heldig.

Hvis man prøver, er det for almindelige mennesker "for sjov"- og så kan man navngive resultatet selv. "Svigerfars vin"- fx. :-)

Mvh
Tine- der har min egen græskar sort "Kattens".

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. november 2014 kl. 20.14

@Tine
Jeg tror at jeg vil prøve at så nogle af de surkirsebær, som fuglene skider ud i fuglebadet. Du ville sikkert kunne finde et passende navn til den nye sort :-)
he, he - Ingeborg

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 7. november 2014 kl. 10.01

@Svend:
Det kan være, jeg skal prøve at tage en stikling, hvis ikke det går godt med kernerne. Hvornår er det bedste tidspunkt at tage stiklinger af vin?

@Tine:
Haha, ja, der er mange kerneløse vindruer. De kerner jeg har fået, har jeg fået af en stor klase, som jeg fik af min far fra hans vinstok i sit drivhus.
Det er sjovt, du siger det med, at der er kønnet formering, for min far har kun én vinranke, og så burde der vel ikke ske kønnet formering, med mindre stokken kan befrugte sig selv?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. november 2014 kl. 15.24

Få nogle stiklinger når din far klipper druen tilbage her til vinter,15 -25 cm med 2-4 knopper ,opbevar dem udendørs indtil midt i marts , tag dem ind og stik dem i vand i et lyst lunt vindue , de springer hurtigt ud og senere kommer der rødder på og de er klar til at komme i en potte med jord og senere udplantning på blive stedet .
Det er en næsten 100% forretning.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. november 2014 kl. 15.30

Svend - du skriver, at de skal opbevares ude hele vinteren, men hvordan har de det bedst derude?

Tror da, at jeg vil gemme et par stiklinger af min Himrod :)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. november 2014 kl. 17.50

Anja:
Det var jo nærmest en grundlov at man beskar sine vinstokke mellem jul og nytår , og jeg lod altid afklippet ligge på jorden ved de forskellige planter , så vidste jeg hvor jeg skulle taget dvs. stiklinger , og der lå de i regn sne osv indtil marts måned hvor jeg hentede stiklinge matriale i bunkerne , jo tykkere jo bedre.......

Nyt svar til emnet »Så vindruekerner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Så vindruekerner

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider