Forum

Hosta – vinterklargøring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. oktober 2014 kl. 18.33

Hej
Jeg har vist taget fejl, for hidtil har jeg altid troet at den første nattefrost var det, som gjorde det af med Hosta. Imidlertid har vi endnu ikke haft nattefrost og alligevel er mine Hosta gule og slatne.
Jeg fjerner bladene og det er en nem opgave. Nu ved jeg dog at mange råder til at man lader alt være og først rydder op til foråret.
Så mit spørgsmål er: Er der nogen, som lader de slatne hosta blade sidde vinteren over? Hos mig er de altid enormt våde og vil sikkert være et gedigent sted for snegle.
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. oktober 2014 kl. 19.44

Jeg gør aldrig noget ved dem :)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. oktober 2014 kl. 20.15

Hvis man er igennem adgangskursus til økologiforståelse og ønsker at fortsætte, så vil man opdage, at det er en total misforståelse at fjerne staudetoppe og lign. i efteråret.

Læs evt. her på havenyt:

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/den_naturlige_have/366.html

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/328.html

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/skade_og_nyttedyr/216.html

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jorddaekke/162.html

eller på nettet.

Den "pæne" have er den "døde" have.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. oktober 2014 kl. 21.32

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 24. oktober 2014 kl. 8.32

i min verden er der ikke noget der hedder vinterklargøring - HER hedder det forårsklargøring

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 24. oktober 2014 kl. 8.55

Jeg fjerner aldrig bladene, hverken på hosta eller andre stauder. De får lov at være vinterdyne og så supplerer jeg med masser af visne blade.

I øvrigt er det også meget nemmere at fjerne bladene til foråret hvor de er tørre og giver slip af sig selv - det gør de ikke nu, så skal de klippes af (måske der er en dybere mening med det....:o)) Og ikke mindst, så er der et utal af småkravl, der bruger alle de visne toppe til at overvintre i - fx mariehøner, og jeg glæder mig altid over de mange mariehøner jeg støder på i staudebedene når jeg klipper ned om foråret.

Og ja, det er muligvis et godt sted for snegle, men hvis ikke man har nogle af de slemme snegle, så er det jo netop det sneglene gør - hjælper med at rydde op i alt det døde og visne i haven, så de skal også være der. Har man de slemme, ja så kan man jo benytte sig af muligheden for at lokke dem til at gemme sig hvor man så ved man har dem. Jeg bruger i stort omfang at have små bunker af vissent materiale liggende i haven hele sommeren - og det er her jeg altid finder flest snegle, så mine hosta, dahlia, salat og meget andet kan få lov at være i fred.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. oktober 2014 kl. 15.42

Enig, Mogens - min efterårsoprydning er ikke i planterne, men i tomme urtepotter og alverdens andet rod, som jeg har efterladt rundt omkring :)

Den eneste "klargøring", jeg kan finde på, er lidt vinterdække hist og pist.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. oktober 2014 kl. 15.48

@Trine

God og tålmodig beskrivelse af det vigtige i at undlade den form for "efterårsoprydning" i haven - thumbs up!

Nyt svar til emnet »Hosta – vinterklargøring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hosta – vinterklargøring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider