Forum

Beskæring af opstammet hængepil

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2014 kl. 19.01

Hej
Orkanen Christian den 28.10. 2013 væltede vores piletræ, som havde en enorm, absurd tung top, fordi jeg plejer at klippe den. Uden klipning ville den have meterlange grene, som fejer jorden. Da jeg ikke bryder mig om at "pageklippe", klipper jeg både indvendige og udvendige grene af i forskellige længder. Jeg mener at et piletræ af den art skal være en let og luftig sag - og ikke et bastant træ som en søjle med grene som fodpose. Som sagt, er det træ nu ikke længere der hvor det stod, men danner et fugleskjul i vores lille kratskov.
Imidlertid har jeg et træ magen til, men ikke så gammelt. Det skulle ikke gerne lide samme skæbne. (Jeg har tidligere skrevet om dette træ). Dengang besluttede jeg mig for simpelthen at save en etage af træet, når alle blade var væk. Imidlertid siger min gemal at det er jo der vi har vores eneste lyskæde i december måned. Vil det derfor være ok først at beskære træet en gang i det nye år?
Jeg håber at Anne Marie Lønbæk læser mit spørgsmål, for hun har bestemt en mening om dette. Billedet viser det træ midt på terassen, som væltede. Det andet ses i forgrunden ved siden af fuglefoderhuset.
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2014 kl. 19.03

Og her ses hvordan piletræet under bladpragten har lagt etage på etage af grene indtil det væltede under "læsset".
Ingeborg

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. oktober 2014 kl. 19.09

Og sådan vil jeg save træet over - og håbe på at det skyder igen fra dette sted.
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. oktober 2014 kl. 20.36

Jeg prøver at følge med så godt jeg kan:o).
Jeg vil nok save den lidt højere oppe: lige over hvor de to næste tykke grene snor sig, så der er noget at skyde nye skud fra(for en sikkerhedsskyld.
Du kan fint save efter julelysene er taget ind og indtil marts.
Hilsen
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Beskæring af opstammet hængepil«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Beskæring af opstammet hængepil

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider