Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 13. oktober 2014 kl. 13.56
Kære forum
Jeg skal snart sætte ny bøgehæk. Jorden, planterne skal sættes i, er hård lerjord. Et bestemt sted er det endvidere tidligere gårdsplads. Jeg har fået både grubbet og gravet huller ud, så der er plads til ny jord.
Det jeg spekulerer på, er hvilken type jord jeg skal bestille. Det skal vel ikke være supermuld eller hvad?
Jeg er på det rene med, at det er godt at give bøgesmuld med svampe til hullerne inden planterne sættes ned.
Ekstra-oplysninger: Jeg har for ca. 3 år siden sat en del ny bøgehæk (ca. 160 m) og der er meget forskelligt, hvordan disse planter trives. Meget få er gået ud, men nogle vokser ikke meget, mens andre virkelig rykker.
Det synes at have med jordens kvalitet at gøre. Disse hække satte jeg desuden i påsken 2012. Ikke optimalt tidspunkt, men vi har vandet en masse, så det kan ikke være det.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Anonym bruger, 13. oktober 2014 kl. 16.33
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 13. oktober 2014 kl. 17.36
Hej Frank
Tak for svar. Det vil jeg skrive mig bag øret.
Mvh. Marie Louise
Skrevet af: Lone Brems, 13. oktober 2014 kl. 19.44
Hej Marie Louise Johannsen
Prøv at søge på Hækmuld - der findes nogle varianter over ingredienserne muld + sand + kompost + husdyrgødning.
Ihvertfald er det vigtigt med en drænende, porøs jord omkring hækplanternes rødder & gerne også en løsnet jord (i dybden mindst 20 cm under rendens bund) i planterenden.
Og der kan være ret mange penge at spare ved at "google" lidt rundt - så held og lykke med at finde en fair forhandler !
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 13. oktober 2014 kl. 20.43
Kære Lone
Mange tak for et præcist og brugbart svar igen igen:-)
Mvh. Marie Louise
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Jord til bøgehæk