Forum

Plantning af liguster, bredde

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 13. oktober 2014 kl. 7.46

Hejsa

Jeg er ved at skulle plante ligusterhæk sammen med min nabo.

Men vi har også et trådhegn i mellem os pga. vores hund.

Vi har hørt noget om, at man så skal plante ligusterplanterne på hver side af trådhegnet og så ellers forskudt fra hinanden.

Men hvor bred en hæk vil vi egentlig få ud af det, nogle erfaringer?

Det er mest at hensyn til om vi skal have 1 eller 2 rækker og kan spare nogle penge og nøjes med 1 række kun. Den skal selvfølgelig kunne "opsluge" (dække) trådhegnet og den skal være tæt, så man ikke bare kan kigge igennem.

MVH
Andreas

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 13. oktober 2014 kl. 11.18

Hej A. K. Det er rigeligt med én række 4-5 stk. pr meter, plant den tæt op mod trådhegnet på samme side som evnt. stolper, så vil hækken senere dække det hele, og der bliver ingen problemer når i skal klippe den, det vil være en god idé at bruge den Liguster der hedder "Atrovirens Select" da den er næsten stedsegrøn, og dermed også ret tæt i vinterperioden. Hilsen Henry G.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 13. oktober 2014 kl. 12.10

Tak for svaret Henry G.

Skal jeg evt. placere planterne forskudt i 2-i-1 rækker? Altså, hvor 2 rækker med 5 planter giver 10 planter pr. meter gr. 2 rækker, men her bruger jeg så kun 5 planter pr. meter i 2 rækker, så de står forskudt som hvis det var rigtige 2 rækker, hvis det giver mening.

Forklaret på anden måde: 5 planter pr. meter, 2 på den ene side af trådhegnet, 3 på den anden side - eller er det unødvendigt eller en dårlig måde at gøre det på?

MVH
Andreas

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 13. oktober 2014 kl. 14.10

Du skal som jeg skrev plante i 1 række med 4-5 planter pr m. på den ene side, og så tæt på trådhegnet som muligt, på den måde kommer i ikke i karambolage med tråden, når der skal klippes hæk senere. Hilsen Henry G.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helena Andersen, 13. oktober 2014 kl. 16.02

Forskudt på begge sider af hegnet vil give problemer ved klipning, og tror næppe i vil få en lige hæk, den skal nok dække pænt med tiden, brug hellere energi på at grave gode huller, alternativt en rende der er rigtig godt gennemgravet, med renden kan man prøvesætte planterne så afstanden imellem dem bliver lige stor.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. oktober 2014 kl. 16.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. oktober 2014 kl. 17.40

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. oktober 2014 kl. 21.44

Efter min oplevelse med liguster, ville jeg rykke trådhegnet ½-1 meter ind, så der er plads til hækklipning og andet.

Det viste sig, at min nabo, har livslang rettighed- til at klippe *sin* hæk fra vores side, eftersom den efter rabiat nedsavning- står på naboens side af skellet. TA-daaah! "Så kan du lær' det, så kan du lær' det..." ;-) (Ej, naboen er flink nok! Men hvem siger, den næste er det?!)

Hæve hegnet?! Du må have spist noget blåt metal i stænger Frank, og glemt at spytte topdelene ud. ;-)
Hunde graver, og et hævet hegn inviterer alle dyr, til at gå under. Jeg måtte fx hive lidt op i naboens hegn, så min fjumsekat kunne komme ud fra hans grund. (hun prøvede det engang mere- men mit eget 60 cm hegn på indersiden (som hun HELLER ikke kan hoppe ove- medmindre hun VIL) gjorde det vist. Eller rettere mine katte er vant til, der (var) en hæk, så naboens 1,20 m hegn virker godt nok.

Selvom den nedsavede hæk- *var* fristende at klatre i. (Og den anden, de klatrede inde i hækken med stor fornøjelse).

Hvis du selv vil have hæk: Så plant noget. Men husk at klippet hæk- skal- tja klippes. Højden kommer I jo nok overens om.

En "dobbelt" hæk vil ikke blive tykkere, da planterne på indersiden vil skygge for hinanden over tid, så der vil være 2 rækker planter med lys på den ene side af dene ene, og lys på den ene side af den anden...

Forresten: lad ALDRIG planter vokse ind i trådhegn, slet ikke hække eller STORE træer. Og slet ikke i NEDGRAVET trådnet (som i ræve-/rottesikring). Jeg blev en ældre og klogere kvinde, da vores store have viste sig at gemme på den slags. (Fhv ejer holdt fjerkræ)
En ting er, hvad man kan SE.

Pøj pøj med det!

Mvh
Tine

8 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. oktober 2014 kl. 22.15

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 16. oktober 2014 kl. 22.59

Nu er det jo ikke fårehegn, vi taler om. (Er det?!) Mit (og naboens) har en smallere maskestørrelse.

Og hegn er virkelig ikke et problem, hvis hunden vil under eller springer over, når de er hævet over jorden. Hunde kan grave lige så godt som ulve.

(Nå, du er er også til den slags... Jeg indrømmer, at jeg lige nu har et anfald af, at den slags er guf på rugbrød med peber og salt)

Mvh
Tine

10 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. oktober 2014 kl. 0.32

11 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. oktober 2014 kl. 0.34

12 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. oktober 2014 kl. 0.42

13 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. oktober 2014 kl. 0.46

Nyt svar til emnet »Plantning af liguster, bredde«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Plantning af liguster, bredde

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider