Forum

Anisisop – flyttes?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. oktober 2014 kl. 16.26

Hej
Som forsøg havde jeg sat anisisop i midten af mit bålbed i år. Det var et positivt forsøg ......men jeg skal jo rydde dette bed totalt hvert år for at kunne brænde mit rosenafklip, kristtornafklip og diverse andet, som ikke skal på komposten.
Det går fint med at sætte hosta og løvefod over i nogle sorte murerspande med huller i bunden. Men hvad gdør jeg med anisisopen? Kan jeg også sætte dem i spande - eller skal jeg bare slå dem ned et egnet sted?
Ingeborg

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. oktober 2014 kl. 16.28

Ville have sendt dette billede, som viser hele bålbedet med Tagetes, Løvefod, Hosta og Anisisop.
Ingeborg

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. oktober 2014 kl. 16.34

Jeg ville bare slå den ned et ledigt sted..

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 13. oktober 2014 kl. 8.10

hvorfor flytte den der kommer alligevel en masse småplanter der næste år de sår sig selv

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2014 kl. 10.01

@Lis P
Det tvivler jeg på! Jeg skal jo fjerne dem for at kunne brænde af på stedet. Efter afbrænding graver jeg asken og rester ned........ Jo, jeg ved skam hvorfor jeg spørger som jeg gør. Anisisop sår sig villigt selv - og de planter der ses på billedet er selvsåede fra andre steder.
Ingeborg

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 13. oktober 2014 kl. 12.15

Tro min Ingeborg jeg har haft dem i haven og jeg har dem stadig selvom det er flere år siden jeg sidst havde dem i blomst, det er det værste ukrudt næst efter den lille kløver og skvalderkål

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2014 kl. 12.44

Det er ærgelig at du bør så lang væk for jeg ville godt have haft nogle. De må være gode til sommerfugle .

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 13. oktober 2014 kl. 13.42

Hej Søren

Jeg har gyldenbladet (blålilla) og grønne (også blålilla).
Ikke helt så flotte som Ingeborgs sog.
Dem må du gerne hente nogle stykker af, hvis du er interesseret.
Jeg bor lidt uden for Skanderborg.

Sommerfuglene er ganske rigtig glade for dem, og det er bier og fluer også.
Den plante hos mig, der virker mest populær hos sommerfuglene, er kæmpe-verbena. Den kan man heldigvis hurtigt så:-)

Mvh. Marie Louise

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. oktober 2014 kl. 14.14

De planter, som står i bålbedet nu er ikke første års planter. Det første år har de kun blomster under gunstige vilkår. De små selvsåede planter - og dem er der mange af - se mit spørgsmål i en tidligere tråd
www.havenyt.dk/forum/prydhaven/13916.html
er som små nye brændenælder.

Jeg har lige læst at man for at samle frøene ind skal klippe toppen med blomsterstandene af og sætte dem i en spand med hovedet nedad. Når blomsterstandene tørrer, drysser frøene ned i bunden af spanden. (Mon ikke samme metode kan bruges med andre planter?)

Jeg deler da gerne ud af frøene, hvis der er interesse. Jeg har også en masse Lunaria (Judaspenge/sølvpenge) frø.
Ingeborg

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. oktober 2014 kl. 14.51

Tak,Marie Louise . Jeg bor på Sjælland så det er lidt lang vej og køre. Mange tak skal du have .

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. oktober 2014 kl. 17.47

Søren, er det ikke noget med, at du bor i Mørkhøj? Jeg har nogle lilla anis(isop?), og kan måske prøve at tage frø efter Ingeborgs "opskrift"?
Min mormor bor på Mørkhøjvej, så jeg kan måske tage dem med forbi engang i løbet af vinteren?
De skal vel først sås til foråret?

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. oktober 2014 kl. 14.46

Ikke længere, vi er flyttet til køge. Men kan frøene ikke sendes? Jeg skal nok betale portoen .

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. oktober 2014 kl. 16.38

Du kan også få sendt nogle småplanter til foråret - husk mig evt. selv på det til den tid :-)

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. oktober 2014 kl. 18.17

Det finder vi ud af, tak skal du have .

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. oktober 2014 kl. 19.34

Hej Søren

Ja, mon ikke de kan sendes? Ingen problem.
Men ellers bor jeg selv i Tune. Det er jo ikke så langt fra Køge.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. oktober 2014 kl. 19.56

Vi finder ud af noget.

Nyt svar til emnet »Anisisop – flyttes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Anisisop – flyttes?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider