Skrevet af: Malene Skjoldborg, 8. oktober 2014 kl. 14.58
Hej med jer.
Vi fik det flotteste citrontræ for 2 1/2 år siden med flotte citroner på. Det første år mistede det rigtig mange af bladene, hvilket (ifølge planteskoleejer) skyldtes udtørring, så vi skulle spray bladende med demineraliseret vand. Det virkede også til dels, men bevirkede også at det sommeren efter skød nogle meget lange skud og satte blade yderst på disse. Resultatet er et lidt sjovt udseende med få blade ved stammen. Hvad skal vi gøre for at det trives og bliver pænere?
Det har stadig citroner, så noget rigtigt gør vi vel ;)
Det står på vores sydvendte altan i sommerhalvåret og tages ind i varm stue (vi har desværre ikke koldt, mørkt rum). Det er aldrig blevet gødet eller omplantet eller beskåret. Så har brug for at få lidt facts omkring hvad jeg nu gør.
På forhånd tak for hjælpen :)
Skrevet af: Tine Horsum, 8. oktober 2014 kl. 16.36
Nu skal citrus stå lyst og køligt og lidt tørt om vinteren. Og de er ret næringskrævende i sommersæsonen, jeg forstår ikke det med at spraye bladene med deminiraliseret vand- hvad skulle dette gøre godt for?
Jeg ville selv gerne have citrus, men jeg har ikke andet end mørkt og kølig/kold vinteropbevaring, og det tåler de ikke.
At den bliver ranglet vil jeg tilskrive næringsmangel- og at den står for varmt om vinteren. Det er normalt, at citrus taber blade om vinteren.
Mvh
Tine- ja noget er rigtigt- men åbenbart ikke det hele. ;-)
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. oktober 2014 kl. 17.22
Jeg har også en citron i potte og jeg har haft den i 6 år.
De første år stod den inde året rundt, ved et sydvendt vindue i et værelse, hvor teperaturerne om sommeren kan nærme sig 30 grader og om vinteren ligger på ca 20.
Så begyndte den at tabe bladene, faktisk tabte den alle bladene, da det var forår plantede jeg den om og opdagede, at jorden i den potte den kom med, havde pakket sig meget tæt. Formentlig en form for udvaskning?
Så gik det fint, den skød igen og blomstrede også, men i løbet af denne vinter gik det galt igen.
Alle bladene blev smidt og da jeg fik lukket op for potten, var det igen somom der javde pakket sig et tæt og nærmest lufttæt lag omkring rødderne.
Jeg løsnede rødderne og fjernede dette "lerlag" og plantede citronen i en blanding af sand, kompost og bøgeblade og stillede den for første gang udendørs, hvor den står endnu.
Den har et tæt fin løv tæt omkring den oprindelige stamme. Jeg har klippet lidt her og der af de grene der skød lige rigeligt langt efter forrrige omplantning.
Med baggrund i den erfaring ville jeg, tage din citron ind snart og hvis du har et køligt (køligere end resten af lejligheden) stille den ved vinduet der, vinteren over.
Når det bliver forår, dvs i marts/april, ville jeg plante den om, evt i citrusjord. Derefter ville jeg lade den være, blot sørge for at den ikke tørrer helt ud, indtil du er sikker på at der ikke kommer mere nattefrost og så stille den ud på altanen.
Det nytter ikke noget at gøde eller omplante den nu, idet omsætningen går lidt i hi om vinteren.
Der er grønkorn nok i stammen til at den kan ho,des i live vinteren over, blot den ikke får for meget vand, for så dør den.
Stammen vil til råret, kunne "trække" den fornyede omsætning der skal til for at udvikle nye blade.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. oktober 2014 kl. 17.26
NB Det er vigtigt, at du vander med kogt afkølet vand eller regnvand. Bruger du postevand, ophober der sig kalk i joden og det tåler den ikke.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Citrontræ i potte