Forum

Kompostdynge

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Holm, 16. september 2014 kl. 16.02

Hej med jer.

Vi er lige flyttet i hus, hvor vi har lejlighed til at anlægge en kompostdynge. Den er grøn og åben i bunden, hvor der også er en lille lem, man kan åbne for at få den færdige kompost ud.

Jeg har et spørsmål

1. Hvad skal der i bunden?
Har hørt grene, men det omdannes jo meget langsomt. Er det en ide at sætte den på en europapalle af træ? Så er der jo luft nedefra også.

2. Hvad kan man putte i den og hvordan forhindrer man f.eks. rotter i at komme - kommer de ved alle madrester, eller kan man med sindsro komme rester fra grøntsager i og æggeskaller og den slags?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. september 2014 kl. 16.17

Går ud fra, at det er sådan en grøn plastkegle med en bund. Den skal bare stå på græsset.
Du kan kompostere både køkken- og haveaffald, men ja, grene og kviste tager lang tid. For meget græs kan få den til at klaske sammen.
Men brug søgefunktionen øverst til højre, så er der masser af gode artikler om kompostering.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Holm, 16. september 2014 kl. 16.29

Kære Freya.

Har skam læst dem uden at blive klogere på hvad der skal i bunden.

Det er jo netop en firkanten beholder UDEN BUND, som jeg spørger til, men mange tak for dit svar:-)

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. september 2014 kl. 16.41

Jeg har en uden bund. Den står også bare på jorden. Når den bliver fyldt op, flytter den sig ikke. Så: fyld hvad som helst i bunden.
Når den er færdigomsat løfter du bare beholderen af, så er den lettere at tømme.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. september 2014 kl. 17.52

Du kan ikke forhindre rotter, men hvis du holder dig til det rå affald fra frugt og grønt er risikoen lille. Æggeskaller er ikke et problem.

Start med at smide noget haveaffald i beholderen.
Bland dernæst løbende have- og køkkenaffald.

Større grene undgås, men mindre grene er med til at holde materialet luftigt.

God fornøjelse - om et par år eller tre er du kompostmester - og afhængig :)

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Holm, 16. september 2014 kl. 19.47

Tak for jeres svar. Vi fik en gratis palle til at sætte den på og har nu lagt det første haveaffald i den på tværs, så det ikke faldt igennem rillerne. Ved ikke om det er unødvendigt at skabe luft forneden, for der er jo lufthuller i forvejen på den. Men nu er det gjort og ormene er bestilt, så det er bare om at fylde den op så de har noget at lave.

Mange tak!

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. september 2014 kl. 20.01

Hej Gitte, har du tænkt på, at sådan en palle under din kompostbeholder jo næsten er en invitation til både det ene og det andet utøj? I værste fald rotter, men også en kærkommen yngleplads for dræbersnegle m.m.
Hvis du blot stillede den på jorden, så vil kompostormene ofte selv indfinde sig, og de er noget af det bedste til at omsætte have- og køkkenaffald. De elsker f.eks. kaffegrums og kaffefiltrene æder de sig også igennem lige så hurtigt som du kan drikke kaffen. (Ublegede filtre - helst)
Men "rottereden" underneden, den ville jeg da få onde drømme af.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. september 2014 kl. 20.06

Ja, nu er det vist en hybrid "kompostdynge ormekompost med bundventilation" :-D

Kommunikation på skrift er nu engang morsomt til tider.

Er det ikke sent at starte en ormekompost og vil ormene ikke "flygte" ud af bunden/ ned i jorden ved den mindste utilfredshed med f.eks. fugt og temperatur?

Har ikke selv ormekompost mere, da jeg blander det hele i en alm. / gammeldags kompostbeholder.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. september 2014 kl. 20.21

Tom man kan nu sagtens starte en "ormekompost" på nuværende tidspunkt, men det kan så være en fordel at komposten "kan holde varmen" altså forstået på den måde, at den afkøles unødigt tidligt. Jeg tror også at den omtalte bundventilation vil skabe så meget træk under komposten at den bliver for kold, og så vil ormene normalt søge længere ned (i jorden) Hvordan de i givet fald vil ha' det med at skulle forcere en åben palle på vejen derned kan vi nok kun gætte lidt på ? Jeg vil tro at de dør når de bli'r vinterkoldt.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. september 2014 kl. 20.23

Der skulle naturligvis stå "at den ikke afkøles unødigt tidligt".
(Og så påstår nogen endda, at computere er intelligente. Hvorfor kan den så ikke selv regne ud hvad jeg mener ?)

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. september 2014 kl. 20.23

Jeg tror også, du bliver ked af det med pallen!

Beholderen har bedst af jirdkontakt, så flest mulige bakterier og svampe fra jorden vandrer ind og formulder jorden. Og bænkebidere og andre småkravl. Desuden vil jorden - når den er formuldet - falde ned imellem pallens riller, og så bliver den langt mere besværlig at tømme.

Det er nok lidt sent på året med ormekompost, men der skal nok være nogen, der overvintrer og starter bestanden op næste forår.
Det er altid bedst, at starte komposten i sommerhalvåret, fordi varmen i luften får processen til at gå hurtigere.
Det sagt, så fylder jeg også på mine beholdere løbende, og en håndfuld orme oveni den nye beholder, så bliver den omsat.

Husk dårlig lugt = for våd
Mange myrer = for tør.

For en anden gangs skyld, kan orme (måske) skaffes på deljorden.dk eller hos en nabo.
God fornøjelse - det er nu spændende med kompostering!

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 16. september 2014 kl. 20.51

Vi har 2 ens plastik kompostbeholdere, dvs næsten ens.
Den ene er med plastik bund, og den anden står direkte på jorden, og der er suverænt flest orm i den der står direkte på jorden.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. september 2014 kl. 20.57

Hvis man taler ormekompostering af køkkenaffald/ bestiller orm hjem, så er det ikke de samme orm, som er i en skovlfuld af den gode havemuld. Der er specielle orm.

Men hvis vi alligevel blander alle begreberne sammen i denne tråd, så vil jeg da også anbefale dig at fjerne pallen, afbestille kompostormene og etablere god jordkontakt og ellers bruge de forhåndenværende orm!

Under alle omstændigheder: God fornøjelse - kompost er en fantastisk råvare :)

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 16. september 2014 kl. 21.09

Jamen Tom, nu er det vist dig der "blander alle begreberne" For det vi kalder kompostorm (Eisenia foetida) er altså også en art regnorm, og hvad mere er, så vil den meget ofte selv indfinde sig i en kompostbunke på jorden. Men for at få gang i sagerne er det jo mere sikkert at købe en portion, som så hældes ud på komposten. Når der ikke er nok at spise for de små, så søger de længere ned i kompostbunken og når det bli'r for koldt, så helt ned i jorden. Men "normalt" arbejder de øverst i kompostbunken.
Så "De forhåndenværende orm" som du omtaler vil nok mest være kompost eller brandorm som de også kaldes på grund af den røde farve. De almindelige større regnorm foretrækker stadig at arbejde i jorden, så de søger normalt ikke op i komposten.

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. september 2014 kl. 21.23

@Gitte

Har du læst denne tråd:
www.havenyt.dk/forum/kommentarer/269.html

?

@Gert
Det vil kræve en ny tråd at tage den diskussion op, men du har ret i at man - med god tålmodighed og en stor mængde organisk materiale - nok på et tidspunkt vil se kompostormen (brandormen) indfinde sig :-)

Nyt svar til emnet »Kompostdynge«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kompostdynge

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider