Forum

Kompost og ukrudt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsa Gade, 15. september 2014 kl. 9.10

Kan man lægge brændenælder (i september så de e med frø) og skvalderkål i komposten? Synes jeg har hørt de kan risikere at slå rod. Hvis "nej" hvordan kommer man så af med dem?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. september 2014 kl. 9.37

Hej Elsa Gade

Jeg ville ikke gøre det.

Men du vil muligvis få flere modstridende svar på dit spørgsmål, for sagen er, at der er forskellige måder at håndtere en kompostbunke på.

Hvis du har den slags kompostbeholder, hvor plantematerialet bliver varmt og helt omsat, så vil ukrudtsfrø og skalderkålsrødder blive ødelagt.

Hvis du derimod – formodentlig som de fleste – bare har en bunke i et hjørne, hvor du lægger plantematerialet og er ret ligeglad med, hvor hurtigt det bliver omsat, ja så vil ukrudtsfrø i bunken spire, og brændenælderne og skvalderkålene vil gro videre.

Jeg renoverede for nogle år siden en plads ved et fælleshus, hvor der var meterhøje brændenælder og mange skvalderkål. Jeg havde ikke andre muligheder end at klippe rødderne af med en saks og ligeledes med frøene. Resten af brændenælderne og det grønne af skvalderkålene kom på kompostbunken, men frø og rødder tog jeg med hjem og puttede i skraldespanden. Det fyldte jo ikke så meget, selv om brændenælderne var mange og store, og der var virkelig mange skvalderkål.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 16. september 2014 kl. 16.38

Læg dem bare i, men undgå rødderne og blomsterne. Alternativt kan du lægge rødderne til tørring i solen i nogle dage, til planten er helt visnet ned. Så burde de ikke kunne skyde igen.
Alternativt har du måske en haveaffaldsordning eller kan aflevere begge dele som haveaffald på genbrugspladsen? Så kan du hente kompost til foråret.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. september 2014 kl. 14.34

Det er pudsigt for jeg, plejer godt nok at smide nælder med blomst og så meget rod, jeg kan hive med op, på min kompostdynge. De gror/spirer ikke videre...
Men det er måske fordi, de er blandet op med en masse ituklippet brombær, og ikke har direkte jordkontakt med det samme?

Til gengæld er jeg meget omhyggelig med, at "haler" af brombær (skudspidser, der har slået rod), ligger uden jordkontakt, så de ikke gror videre, og opgravede rødder ligger og tørrer ud nogen tid.

Nælder er lidt længe om at formulde (stænglerne), det er derfor, de fx har været brugt som tekstilplanter: fibrene er holdbare og lange.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Kompost og ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kompost og ukrudt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider