Skrevet af: Tove Ibsen, 1. august 2004 kl. 18.58
1. Jeg har taget stiklinger af nogle af mine Hortensia. Nu er stiklingerne ca 20 cm høje med 4 bladpar. Skal jeg klippe dem ned for at få dem til at buske sig, eller kommer det af sig selv?
2. Hvor mange år skal planten være, før den vil blomstre?
Hilsen Tove
Skrevet af: Henrik Ahlmann, 1. august 2004 kl. 21.37
Du skal ikke klippe ned i år for planterne har brug for god vækst, så de kan udvikle en kraftig rod, så de kommer godt fra start. Der skal nok komme blomster på, muligvis allerede næste år på de grene der nu er i vækst.
Skrevet af: Ole Nielsen, 2. august 2004 kl. 16.05
Jeg undrer mig på, hvor gamle de nævnte stiklinger er.
Jeg har just lavet nogle stiklinger, som jeg skulle rodfæste sig i de de kommende tre-fire måneder.
Med venlig hilsen
Ole Nielsen
Skrevet af: Tove Ibsen, 4. august 2004 kl. 22.48
1. Tak for svaret Henrik Ahlmann. Jeg lader stiklingerne vokse i fred.
2. Ole Nielsen; Stiklingerne blev taget i starten af juni og stod i begyndelsen i små potter i vindueskarmen.
hilsen Tove
Skrevet af: Helle Faarup, 27. september 2004 kl. 17.06
Hej Tove...
Da dine stiklinger stod i vinduskarmen, satte du da en plastpose over dem eller lod du dem "bare" stå?
Mvh
Helle
Skrevet af: Tove Ibsen, 20. maj 2005 kl. 14.29
Til Helle.
Jeg satte plast over. Jeg har nogle plastbægre,som for 10–12 år siden har indeholdt Italiensk salat-ha,ha. De er eminent gode til stiklinger, fordi de er høje og netop passer med en 11 cm potte.
Hortensia er en pragtfuld plante, synes du ikke?
Tove
Skrevet af: Allan, 26. juli 2006 kl. 10.09
Hej
hvordan laver man stiklinger af clemitas
Skrevet af: Winnie, 26. juli 2006 kl. 15.53
Hej Allan
Prøv at kigge på www.clematis.dk
Her har de lavet en fotoserie som ikke er til at misforstå og det er faktisk nemt.
God fornøjelse :-)
Skrevet af: Mette, 28. august 2009 kl. 9.23
Hej,
Jeg har taget stiklinger af min hortensia for 3 uger siden, og er nu i tvivl om, hvordan jeg skal lade dem overvintre? Kan det evt. gå an at sætte dem i et skur med hvidt plasttag, så der kommer lys ind? Skal jeg i så fald sætte dem ud i skuret nu, inden det bliver for koldt og de får "kuldechok", eller skal de rodfæste sig bedre? Og hvornår kan jeg sætte dem i jorden udendørs?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hortensia-stiklinger