Forum

Hvordan sår man græs?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2014 kl. 3.23

Det skal være i august? Men jeg aner intet om det. Det drejer sig om et meter bredt og ca. 20 meter langt areal, der står en ligusterhæk, så det er rimeligt umuligt at grave.

Det der "topdressing"- hvad er det?

Mvh
Tine

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. juli 2014 kl. 8.33

Jeg vil foreslå dig en tur med søgefunktionen :)

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2014 kl. 9.06

Græs kan man så hele året rundt , nu har vi fået regn og der kommer mere så det er nu , drys frøene ud på den våde jord og riv dem lidt ned i jorden med en rive, hvis fuglene er lidt for glade for græsfrøene kan man ligge aviser oven på , som fjenes når de har spiret.
Slå ikke det nye græs før du er sikker på at der er et godt rodnet der har fat ellers river du det nye græs op.

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 13. juli 2014 kl. 11.18

Hej Tine det vil være fint at så nyt græs i august måned, absolut ikke før, hvis man gør det nu vil ukrudtet komme før græsset, og smide frø inden græsset kan slås. Du kan forsøge at holde det pågældende areal ukrudtsfri, og holde jorden løsnet i en dybde af minimum 10 cm. Før du skal så, planerer og river du arealet, strør græsfrø på, river på kryds og tværs og ved let jord tromles der efterfølgende. Hilsen Henry G.

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2014 kl. 20.45

Okay!

Så jeg kan fx løsne jorden med en kultivator, rive, så også rive let?

Nu er ligusterhækken skåret ned til en række "pinde", ikke mit projekt- men der er så en meterbred stribe bar jord. Jeg kørte det over i går med plæneslåeren, og det kan jeg sådan set fortsætte med til august.

Jeg overvejer også lidt "grøngødning" ("Miljøplanter")- bare så jorden ikke er bar, vil dette kunne kombineres med græs?

Græs fordi, naboen åbenbart for livstid vil insistere på at klippe hækken på min side, og en klippet græsgang vil være det nemmeste- for mig. Grøngødning, da jeg elsker sommerfugle mm, og pt kan glo ind i naboens have, og der er 1 solsort og et par ringduer (skovduer). I min er der en masse insektliv- og ukrudt...

Mvh
Tine

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. juli 2014 kl. 21.05

Topdressing betyder, at man strør lidt kompost på overfladen af græsplænen. Det kultiveres ikke ned eller noget.
Som en dressing på toppen af en salat :0)

Drop ham naboens sti - sig nej tak! Plant evt. Berberishæk på din side, så holder han sige væk!

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. juli 2014 kl. 22.44

Ha ha berberis!

Jeg har nu mere overvejet at flytte en hvidtjørn op på hjørnet af hækken, hvor han til min store irritation syntes, han ligesom havde "ret" til at klippe 5 meter hæk- på min side. Der vokser lidt blandet, snedrivebusk, selvsået hyld, forsythia og liguster. Det er pt også skambeskåret. Ligesom snedriven busken skulle til at blomstre...

Vi har fået opsat et "skraldespandeskjul" (så vi ad 1) ikke glemmer at få den sat ud og ad 2) den ikke blæser omkuld og spreder skraldet i miles omkreds) det virker fint nok. Der kunne jo let stå en hvidtjørn i mellem dette og hjørnet?

Men er det ikke passivt-aggressivt? Burde vi ikke bare sige: "Tak! for hjælpen, nu klarer vi det selv herfra!"...

Så ordensfanatiker han end er, så var det mig (og nin dårlige ryg og arm, der grusede alle vejens 50 meter i snevintrene for nogen år siden. Mest fordi, jeg ikke kunne køre på knallert i det- og jeg ikke kan gå på glatte veje, den der interessante spjæt-ballet man foretager sig, for ikke at falde- giver mig ondt i nakke-ryg.
Avis budene syntes også om det. Det kan være- vi skal nævne det. Vi skylder ikke ham noget!

Mvh
Tine- arhg vintrene er jo langt væk nu i sommervarmen... :-)

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 14. juli 2014 kl. 6.50

Hej Tine. Jeg synes at din sætning: tak for hjælpen, nu klarer vi det selv fremover lyder fremragende, også forebyggende for en dårlig fremtid med følelsen af at nogen skylder nogen noget. Venlig hilsen K

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juli 2014 kl. 7.27

Ja - få det dog stoppet nu, så du ikke skal ærgre dig over det hver eneste gang, han nærmer sig med udstyret :)

Livet er for kort til den slags!

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. juli 2014 kl. 9.31

Hej Tine
Tænker lidt på, at får I ikke sagt fra og gjort klart at I passer Jeres have som I vil, kan naboen jo let få den opfattelse, at I er henrykte over hans hjælp......så måske "hjælper" han jer med endnu mere af jeres hæk til næste år og næste år igen.

Er også tilhænger af, "tak for hjælpen, nu klarer vi det selv fremover" evt. med tilføjelsen...- på vores måde.

At naboen insisterer på at klippe jeres side af hækken, kan det handle om, at han måske er bange for at den "vælter", hvis I klipper mindre end han gør på sin side?
I det tilfælde skal der måske gang i en forhandling om hvor meget hhv. I og han ønsker den klippet?

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. juli 2014 kl. 9.33

PS
Hvad angår at få f.eks græs til at gro klods op ad en velvoksen liguster, så er min erfaring, at der skal ufatteligt meget vand til, ellers bliver alt gult mindst 1 m ud fra hækken, så snart det har været tørt en uges tid eller to.

11 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2014 kl. 10.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 14. juli 2014 kl. 11.18

Tine kunne måske også være så heldig, at hele hækken står på hendes grund?

13 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2014 kl. 11.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. juli 2014 kl. 18.52

Nej haekken står lige på en anden side af skellinien- betyder det, at vi for altid- skal lave plads til den emsige babos hækkeklipperi?

Jeg har sået noget grøngødning, så nu må vi se- om hønsene har ædt det.

Mvh
Tine

15 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2014 kl. 19.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2014 kl. 19.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2014 kl. 11.17

Hej Tine
Vi har også altid haft et meter bredt bælte med bar jord langs ligusterhækken. Hvorfor ved jeg ikke. For 2 år siden udnyttede jeg det ved at så bønner langs hækken fordi de kunne sås efter at hækken var klippet på vores side. Der kom så mange bønner at vi blev trætte af dem. For at gøre arbejdet nemmere og være fri for at holde den ene meter ukrudsfri, såede jeg græs og allerede i år ser det ud som om det altid har været sådan.
Vores problem er nok også lidt omvendt i forhold til dit - vores nabo klipper ikke hækken fra sin side - måske skulle jeg bede ham om det.

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2014 kl. 11.24

Og i år ser der allerede sådan ud.
Fremgangsmåde: jordstrimlen graves og rives. Trampes flad og vent til der er udsigt til regn i løbet af de kommende dage. Så græsset, hak eller riv det let ned og tramp det fast igen.
I en tør periode kan græsfrøene ikke få fat og vil flyve væk. Så vent til det bliver en lidt fugtig periode. Græsset kan spire i løbet af 8 dage og være klar til at blive slået flere gange inden vinter.
Græsfrøene er "Reparationsfrø til skyggefulde steder".
Ingeborg

19 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2014 kl. 12.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2014 kl. 13.01

Hej Frank
Vil vil ikke gerne være uvenner med naboen, så vi afventer altid - og på et eller andet tidspunkt klipper han den - håber vi.
Selvom han er forpligtet til at klippe hækken, skal det vel ikke gøres til nogen bestemt dato? Vi har dog været ude for - dengang boede der andre, at jeg bad dem om at klippe hækken en hel meter ind fra deres side, fordi den var ved at vælte i snevejr.
Ingeborg

21 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2014 kl. 14.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 23 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2014 kl. 15.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. juli 2014 kl. 20.53

Åh nej "nobokrig" og hegnssyn er livet for kort til. Selvom skellinien går lidt mærkeligt, vores grund er nærmest trapez-formet, med den smalle side ud til vejen. Efter ligusteren har vi ting på vores side, som han gerne vil klippe på sin side. (På vores er det umuligt).

Så vi må vel leve med, at han fremover klipper ligusteren på indersiden.

Nu er der ikke skygge mere i nævneværdig grad, så jeg satser på noget slidstærkt plæneblanding, der tåler slid- og så evt spinat oa grøngødning.

Pt har jeg sået bla gul lupin, valmuer, morgenfruer og honningurt. Og det regnede meget i dag, så medmindre hønsene æder dem (frøene) burde, der komme noget op om nogen uger. :-)

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Hvordan sår man græs?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan sår man græs?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider