Forum

Hjælp til sædskifteplan i køkkenhaven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christina Sonne, 19. marts 2014 kl. 14.57

Hej alle.

Tak for en god og meget informativ hjemmeside, hvor I alle bidrager til at gøre os lidt mindre garvet haveejere meget klogere. Det er ofte kommet os til stor gavn.

Vi vil gerne have startet en god sædskifte plan op. Vi har udvalgt de grøntsager, som vi gerne vil dyrke.
Vi har 9 bede til formålet, som alle måler 1,25*7 meter.

Vi har ud over bedene jordskokker, bær, frugttræer, rabarber, krydderurter og blomster andre steder.

Men nu er vi lidt uenige. Er det bedst kun at dyrke monokultur med en enkelt "familie" i hvert enkelt bed eller er det bedre med blandingskultur? Og hvad med 2. omgang såning?

Vi ønsker der skal være:
- Jordbær (Rosenfamilien)
- Kartofler, Tomater (Natskygge familien)
- Broccoli, Blomkål, Grønkål (Korsblomst familien)
- Ærter, Bønner (Ærteblomstfamilien)
- Spinat, Rødbede (Amarant familien)
- Græskar, Squash (Græskar familien)
- Skorzone rødder (Kurveblomst familien)
- Majs (Græsfamilien)
- Gulerødder, Pastinak (Skærmplantefamilien)

Er der nogle af disse der bestemt ikke må ligge efter hinanden i vores sædskifte?

Håber I kan hjælpe os videre.

Hilsen
Familien Sonne

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter S.H., 3. april 2014 kl. 21.26

Hej Christina!

Anja Egeriis gav mig for noget tid siden dette link (http://www.planteriget.dk/arstiden-i-haven/masser-af-gr%C3%B8nsager-pa-et-lille-areal), der hjalp mig meget med planlægningen af vores køkkenhave.

Den er baseret på 4 bede og et 4-årigt sædskifte, men tænker, at den kan være god inspiration ift. hvad der går efter hinanden. Mange af jeres ønsker er også i denne plan, så med lidt justeringer håber jeg, at den kan give et par idéer :)

Nyt svar til emnet »Hjælp til sædskifteplan i køkkenhaven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hjælp til sædskifteplan i køkkenhaven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider