Forum

Regrowth – gendyrkning af grøntsager

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 17. marts 2014 kl. 11.42

Jeg har altså ikke nærlæst alt herinde, så måske findes der faktisk en tråd om dette emne og så må I undskylde, men........

Jeg har lyst til at tage en ting op her, som flere sikkert er begyndt at bruge igen, nemlig gendyrkning af forskellige grøntsager.

Det har jo været kendt længe, men jeg er først selv blevet opmærksom på det for nylig og jeg synes det er en skøn ting og rigtig spændende. Måske har du lyst til at bidrage med nogle erfaringer, du selv har gjort dig?

Kan man feks dyrke en ny gulerod fra toppen/topenden af en man allerede har spist det meste af?

Kan man formere en knoldselleri ved at plante en rest knold, der er blevet levnet?

Eller hvad sker der, hvis man planter en tørret lakridsrod? ; )

Kan man plante stok-enden af nogle champignoner, hvor man har spist hattene, og så gror der nye hatte ud?

Jeg vidste feks ikke, at man sagtens kan spise det samme forårsløg flere gange - og porrer ligeså.

Og dyrke dem i sin vindueskarm. Billigt og supersjovt ; )

Læs gerne under kommentarerne til artiklen "Blad- og knoldselleri" også.

Håber der er nogen, som har lige så meget lyst til at eksperimentere, som jeg har ; )

Vh Bente

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. marts 2014 kl. 20.03

På bare en uge kan man feks. gro et helt nyt forårsløg.
Der skal være lidt rødder på løget. Skær 2 cm. bund med rødder af, og læg det i et glas med vand, og placerer det på en solrig plet i køkkenvinduet. Så vil resterne af forårsløget begynde at skyde nye grønne skud op, og i løbet af en uge er det helt færdigspiret.

Når du skal lave mad, klipper du bare af hvad du skal bruge af den grønne del, og lader den nederste løgdel blive i vandet. Skift vandet i glasset hver uge, så kan det næsten blive en evighedsmaskine.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 18. marts 2014 kl. 11.49

Hej Mogens E

Ja, det er rigtigt, jeg synes det er så fantastisk med den grokraft, jeg har 3 forårsløg i vand i øjeblikket, som vi klipper af og jeg fryder mig især over, at det jo er rigtig bæredygtigt også.

Og en god ide for folk på SU og andre med en stram økonomi ; )

Det kan næsten ikke svare sig at plante sådan et forårsløg i jord, så hurtigt som det går med at vokse alligevel.

Jeg har ikke været god til at bruge feks fennikel i madlavningen, det er jo en lidt kraftigt smagende grøntsag, som vi kun kan lide i mindre mængder i maden, men nu har jeg skåret rodenden af en og lagt den i vand. Senere skal den plantes i jord i min vindueskarm. Overdelen af den står også i vand og vi kan tage lidt af toppen, som vi synes.

Jeg er spændt på, hvor længe den kan klare sig, hvem ved, måske også næsten evigt ; )

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 4. april 2014 kl. 18.13

Hej - bare en lille opdatering på mine vindueskarms - forsøg her.

Nu fandt jeg da ud af, at mine gulerødder, som først stod i vand og fik lidt top og derefter blev plantet i jord, de kunne slet ikke lide den behandling. De begyndte at rådne.

Og de mindre stykker knoldselleri jeg havde plantet er rådnet næsten helt væk.

Så blev det afklaret ; )

Har dog ikke prøvet at dele en hel knold i 2-4 stk og plantet - endnu.

Fennikel klarer sig og er blevet til en lille plante i en potte jord og porrerne vokser også fint.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. april 2014 kl. 19.43

Jeg ved ikke, hvordan du har med det, men kom evt. En meget lille sjat atamon i vandet, og se om det gør det bedre?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 4. april 2014 kl. 20.28

Det tror jeg da, jeg vil prøve, tak for det tip, Freya ; )

Nyt svar til emnet »Regrowth – gendyrkning af grøntsager«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Regrowth – gendyrkning af grøntsager

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider