Forum

Såede hostaspirer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 16. marts 2014 kl. 7.05

I december såede jeg hostafrø og de er nu fine spirer. De mest udviklede er 3 cm og har 3 små blade. Andre er små og har 1-2 meget små blade.
Har nogen erfaring for hvor store de skal være for at flyttes til Potter? De står i vindueskarmen og og holder dem ret fugtige. Men det går meget langsomt. Vi nogen dele erfaringer med frøformering af hosta?

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. marts 2014 kl. 20.03

Jeg har haft god held med at lade dem blive i spirekassen til august inden jeg prikler dem om i potter.
Hilsen
Anne Marie

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 16. marts 2014 kl. 22.10

Tak Anne Marie. Satte du spirekassen ud i forår og sommer eller har du skærmet dem i drivhus eller indendørs? Hilsen Karin

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 17. marts 2014 kl. 11.35

Kære Anne Marie. Først nu ser jeg at du har en planteskole. Så ved du det hele. Må jeg spørge om det så først er sommeret 2015 at hostaerne er klar til at plantes i jorden? venlig hilsen Karin

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. marts 2014 kl. 21.08

Tak for tilliden, men stauder er på hobbyplan.
Jeg satte dem ud i skygge den første sommer og i koldhus første vinter. De var 1½år inden jeg priklede dem om. Jeg syntes de var for små til mine fumlede fingre det første år.
Jeg såede alt for mange, så der står stadig en rest i spirekassen udendørs. De er meget robuste, fandt jeg ud af.
Hilsen
Anne Marie

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 18. marts 2014 kl. 21.24

Tak Anne Marie, det er hjælpsomt. Venlig hilsen Karin

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 4. august 2014 kl. 19.58

Nu er mine hosta 7 mdr. Jeg håber de overlever vinteren og bliver store til næste sommer.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 4. august 2014 kl. 20.00

Undskyld, nu ser jeg alle jer kære havevenner stå på hovedet. Venlig hilsen K.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. august 2014 kl. 20.54

Det orker jeg ikke, men hos mit grafikkort fungerer <Ctrl> <Alt> pil ned ganske fint :-D

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. august 2014 kl. 20.56

Kom i tanke om at det kunne være sjovt at prøve selv - jeg har et bed, hvor 3 - 4 forskellige Hosta står side om side. Måske kan det give en overraskelse?

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. august 2014 kl. 22.29

Når jeg læser at man gerne vil frøformere planter, som betydeligt nemmere kunne deles og straks give store planter, savner jeg oplysning om hvorfor man vil have alt det arbejde med frøformeringen. Det er virkelig af nysgerrighed jeg spørger, fordi jeg synes at der er så mange andre planter, som ikke bare kan deles og som jeg i hvert tilfælde hellere ville bruge tiden på. Sådan noget skal man heller ikke lege med, hvis det er for at spare penge.
Ingeborg

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 4. august 2014 kl. 22.43

Kære Ingeborg. Tak for din interesse. Tom giver svaret:det er sjovt! Hvis man altså synes det og vi er jo forskellige. Men at så dem i bakker i vindueskarmen i december eller januar var rigtig dejligt. Følge -den uendeligt langsomme - vækst frem til nu hvor de ligner "rigtige hostaer" er hyggeligt. Kræver intet særligt, så ikke besvær med det. Og så regner jeg med at det bliver sjovt til sommer når de får blomster, at se hvad det bliver. Hvis man så oven i købet grund man gerne vil "kante"med hosta, så er det også mening i stor drift. For hvis de alle sammen overlever kommer der jo en del. For mit vedkommende er der også noget sjovt i at "have lavet dem selv" mange hilsner Karin

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Langgaard, 4. august 2014 kl. 22.50

@ingeborg, jeg nyder også at frøformere purpur solhat, kæmpevalmuer, digitalis og stokroser. Måske starter det med en enkelt frastand jeg fik af en veninde eller snuppede et legalt sted. På Samme måde som hvis man får en bid af en staude, jeg synes det er hyggeligt at vide dens historie. Venlig hilsen Karin

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. august 2014 kl. 6.30

@Ingeborg

Deling = kloning = kendt resultat
Frøformering = ny spændende sort?

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2014 kl. 14.53

Tak for svar

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2014 kl. 15.00

Ja, jeg havde nok ikke tænkt mig ordentlig om da jeg stillede spørgsmålet, for jeg frøformerer jo også, men som jeg skrev kunne jeg ikke komme i tanker om at gøre det med planter, som man hurtigere kan formere med delemetoden. Og slet ikke Hosta, som er en herlig bunddækkeplante hos mig. Jeg har den store blågrønne, som kan blive flere meter i dia. og den mindre almindelige. Jeg bryder mig ikke om Hosta ens blomster, bortset fra dem, som holder sig nede bed bladene. Så undskyld, hvis jeg har spurgt så nogen føler sig trådt over tæerne :-).
Sidste år snuppede jeg en enkelt kapsel ananaskirsebær i en planteskole. Frøene tværede jeg ud på et kaffefilter. Og se bare, hvilken prægtig plante der er kommet ud af det.
Jeg tager da også frø fra sommerblomster - bortset fra F1 sorter, som aldrig giver det samme udbytte, hvis de i det hele taget har spiredygtige frø. Selvom jeg har plads, bryder jeg mig i grunden slet ikke om at have spirende planter i mine vindueskarme, men venter til vejret tillader at jeg kan så ude.
Mange hilsner - Ingeborg

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2014 kl. 15.01

Så stor er ananasplanten blevet. Sået i maj måned
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Såede hostaspirer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Såede hostaspirer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider