Forum

Nerien

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars, 2. juli 2004 kl. 10.05

Hvor kan man findes nerier i naturen og er der pa nogle specielle mader man kan genkende den pa

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 2. juli 2004 kl. 10.24

Nerium Oleander

Denne frodige busk har en utrolig lang blomstringsperiode fra foråret til efteråret.

Den er meget robust og vokser vildt tæt med vandforekomster og på meget solrige steder.

Når den er opdyrket, pynter den haver, terrasser og hække.

Dens blomster (enkle eller dobbelte) tilbyder en bred vifte af farver: rosa, hvid og fuchsia i de fleste tilfælde men også gul og laksefarvet.

Nerien er en giftig plante, særlig dens mælkeagtige saft er meget giftig.

Kilde:

www.domaine-du-colombier.com/nature.php?L=dan&partie=arbustes

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 2. juli 2004 kl. 15.24

Nerier vokser ikke i naturen i DK, da de ikke er vinterhårdføre så langt mod nord. I Grækenland kan man derimod finde dem alle steder. Jeg har en flot, meterhøj hvid nerie, som jeg havde med hjem som stikling for 4 år siden.

Venlig hilsen

Merete

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 3. juli 2004 kl. 0.41

Også i Tyrkiet vokser de allevegne. Det er nærmest en nationalbusk! Det er rigtigt at de gerne vokser ved vandløb, men man ser dem også på knastørre steder lidt oppe i bjergene.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbet Woller, 3. juli 2004 kl. 16.19

Jeg har for et par uger siden været i Italien, hvor nerien er allevegne, og jeg tog en håndfuld stiklinger med hjem. De står i et glas vand, men har endnu ikke udviklet rødder. Er det den bedste metode, eller er det bedre at plante dem i jord?

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 3. juli 2004 kl. 19.14

En almindelig metode til stiklinger er at sætte dem ned fx i såmuld, evt. iblandet lidt sand, vande grundigt, og så trække en tilpas stor, klar plastpose over for at holde på fugten. Planten stilles lyst, men ikke i direkte sol. Posen fjernes når den har slået rod efter nogle uger.

Da du har flere stiklinger, er det nok en god ide hvis du sætter nogle i jord som beskrevet ovenover, og nogle i vand. Så kan du jo se hvad der virker bedst.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Mikkelsen, 1. maj 2006 kl. 21.39

Min nerie købte jeg sidste sommer.

Den har skudt en masse nye skud fra bunde, og de ganle ca. 70 cm høje grene er blevet lidt bare.

Har den godt af at blive klippet lidt ned eller skal de nye skud vokse op omkring de gamle?

Bør jeg plante den om?

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Lykkeland, 20. juni 2009 kl. 15.07

Hej hvor læser man svar på indlæg
Venligst gitte

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Runa Sturlason, 8. november 2009 kl. 11.31

Er der nogen, der kan svare på, hvorfor ens nerier skifter farver på blomsterne? Jeg har en del fra forskellige lande, og 2 fra danske havecentre. Min ældste og største "vilde" er nærmest lyserød, men her i år, hvor den har stået i drivhuset, er blomsterne enten 2 farvede, med hvide striber, eller nu, hvor den er kommet ind på hæderspladsen i stuen og stadig blomstrer, er blomsterne næsten hvide, men lidt rosa i bunden. Den er af den fyldte variation, min enkelte hvide, ser ikke ud til at opføre sig sådan.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. november 2009 kl. 11.10

Hej Runa.

Jeg vil tro at det er et gødnings ændring, der står bag forklaringen på den pludselig skiftende farve i din Nerieblomst. Det samme kender man fra hortensia, hvis de får et ekstra tilskud af "farv mig blå", som er et gødningsstof, vistnok jern.

Normal er det de arvelige egenskaber, der bestemmer farven på blomsterne, men gødningen spiller som sagt også en rolle.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. november 2009 kl. 11.12

Hvis man køber stedmoderplanter i en bestem farve kan man også opleve at den ikke er farve ægte. efter et stykke tid frenkommer andre farver. Dette skyldes også de nedarvede farver fra krydsningen.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. november 2009 kl. 16.27

Hej Søren.

"Farv mig blå" er aluminiumklorid + delphininie glycocide, og det virker kun på de lyserøde Hortensiaer, (så du kan ikke skifte hårfarve)

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 9. november 2009 kl. 20.50

Hvis jeg kunne ville jeg nok ligne Dame Edna og den går ikke. Jeg troede at der var tale om jern, for nogle har blidt mig ind at de stak nogle rustne søm ned omkring rødderne og efter et stykke tid ændret den farve...

Igen har nogle ubetænksomme personer fyldt mig med en viden, der ikke er rigtig og som jeg har givet plads til i min hukommelse... (så var det vist ikke være, Søren)

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. november 2009 kl. 21.34

Sømmene skulle ikke ned omkring hår rødderne, Søren. Jeg har ikke bildt dig noget ind, jeg lavede forsøget med mange rustne søm i en lyserød Hortensia og den blev blå – lyserød. Men der skal nok ½ rusten Trabant til helt blå.

Nyt svar til emnet »Nerien«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Nerien

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider