Forum

Mit oliventræ taber blade & krøller

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Secher, 17. februar 2014 kl. 14.28

Jeg fik i jan. månede et stort flot oliventræ, som står meget lyst og varmt i min stue.
Nu taber det mange blade, som jeg har læst mig frem til er helt normalt ........ men min bekymring går på at alle de fine nye lysegrønne blade krøller.? Kan det skyldes at jeg vander træet for meget?
Venlig hilsen Marianne

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 17. februar 2014 kl. 15.11

Du skriver, at det står i din varme stue, og det kan det ikke lide. Jeg har to oliventræer i potter, som nu er mere end 10 år gamle, og de overvintrer altid i soveværelsevinduet, som står på klem. Radiatorvarme er ikke godt for overvintrende planter, en lys havestue med ca. 5 grader er bedst, men det har jeg ikke, og så må man jo finde på noget andet.

Vh Merete

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. februar 2014 kl. 15.19

Hvad er for meget ?
Nede i de varme lande hvor oliventræerne kommer fra, regner det ikke ret meget om vinteren. Disse træer må hellere udtørre end soppe i vand. En sjat vand i vinter perioden hver 14. dag vil jeg anbefale til din plante. Træk feks. planten længere tilbage i rummet så solen ikke bager på den her om vinteren. Om sommeren kan den klare en masse varme, men om vinteren er der 10 - 15 grader hvor den kommer fra.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 17. februar 2014 kl. 18.05

Oliventræer kan faktisk godt tåle frost , ned til minus 12 C kortvarigt ,de skal faktisk have frost for at blomster og sætte frugt , det her er en klassiker overvanding og alt for varmt og mørkt , hvis muligt sæt det uden for et lunt sted og hold øje med temperaturen , ned til minus 5 skader ikke træet , og ingen vand .........

Peter A.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Sloth, 4. april 2014 kl. 11.10

Jeg har netop overstået vinter nr. 2 med oliventræ.

Sidste vinter overvintrede det "optimalt", dvs. i en lys, udvendig altan med ca. 5 grader. Dog overvandede jeg muligvis. Træet tabte alle blade og fremstod dødt. Hen ad foråret kom der helt nye skud:-)

Denne vinter, hvor jeg er flyttet, har jeg ikke haft andre muligheder end at have det i stuen hen over vinteren. Det har overlevet helt fint - men der er kun i meget begrænset omfang sket udskiftning af blade.

Nyt svar til emnet »Mit oliventræ taber blade & krøller«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Mit oliventræ taber blade & krøller

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider