Forum

Pelargonier lyse og ranglede nye skud

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. februar 2014 kl. 23.03

Mine Dr. Ingrid Pelargonier står til overvintring i garagen. De blev klippet ned til ca. 10 cm da jeg satte dem væk. Nu har de fået mange lyse ranglede skud og det er lidt tidligt at sætte dem lyst?
Kan de tåle at blive klippet tilbage een gang til nu?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Holm Hansen, 14. februar 2014 kl. 21.43

Pelargonier er ikke min spidskompetence. Jeg kender imidlertid godt problemet med lange, blege skud. Denne vinter har jeg med stor succes opbevaret mine pelargonier koldt, 2-6 gr. De har fået en LED pære (12W, 1000lm, 2700K) pr. m2. Der har stort set været blomster i alle planterne siden efteråret. På denne måde kan jeg nyde pelargonieblomsterflor året rundt.
PalleHH

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 14. februar 2014 kl. 23.11

Hej Ingeborg det vil nok være en fordel, at sætte dine pelargonie ud i lyset, men vent med at skære dem tilbage, da de ellers kan risikere at tørre for meget tilbage. Om 2 - 3 uger kan du så skære de svage stilke væk, når du kan se hvor der kommer nye skud. Desværre klippede du åbenbart planterne ned, da du tog dem ind i efteråret, det skal man ikke, kniber det med pladsen til overvintring, kan man tage pelargonie ud af potten, ryste jorden af, og hænge planterne med roden opad et frostfrit sted. Hilsen Henry G.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 15. februar 2014 kl. 9.32

Du kan bruge de gode skud som du klipper af som stiklinger , hvis du ønsker at øge bestanden , det er ganske let.

Peter A.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. februar 2014 kl. 10.50

Tak for svarene
@Peter A
Mine pelargonier var store som buske, så jeg var nødt til at klippe dem tilbage for at kunne overvintre dem.
Mange hilsner
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Pelargonier lyse og ranglede nye skud«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pelargonier lyse og ranglede nye skud

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider