Forum

Såning i slikkasser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. januar 2014 kl. 19.25

Hej
Med fare for at nogen synes at dette indlæg er bedøvende ligegyldigt, vover jeg alligevel det ene øje :-)
Jeg har de sidste mange år sået i kasserede slikbeholdere, som jeg har tigget mig til i Brugsen. De vil faktisk gerne af med dem !

Jeg borer huller i bunden af en kasse, sætter en anden kasse med min såjord oveni - og kan så nøjes med at vande i "bundkassen".
Det virker fantastisk godt og så fylder firkantede kasser langt mindre end runde.
Når jeg skal til at prikle ud, gør jeg det i små papirpotter af avispapir, som jeg sætter i kasserne igen til de skal plantes ud.
strikingeshave.blogspot.dk/2012/05/klar-til-at-sa-sommerblomster.html

Jeg er faktisk i gang med at forberede både plastkasser og papirpotter.

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Madsen, 31. januar 2014 kl. 19.57

Det er da en rigtig god ide! Jeg synes det er fint at læse om andres gode ideer. Hvis nogen finder det ligegyldigt kan de jo bare skynde sig videre. Måske kunne der her i forummet være et menupunkt, der hed Tips og gode ideer! :-)

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. januar 2014 kl. 20.18

Bente.
Oppe i den grønne bjælke foroven er der faktisk "Tips og ideer"
med lidt af hvert.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Philip L., 31. januar 2014 kl. 20.57

Det da IKKE ligegyldigt - det er rigtig kreativt :) Samt spændende at læse hvordan andre gør og den slags :)

Og smart måde du har fundet på, at prikle :D Genialt det dér ;)

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. januar 2014 kl. 21.37

Med den sædvanlige risiko tillader jeg mig at spørge: Er der huller i den nederste kasse også?

Jeg bruger de sorte kasser, som man får kød i og så med huller i den øverste, men ikke i den nederste. Den nederste er 2 nr større end den med jord.

Er der noget, jeg har misforstået?

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 31. januar 2014 kl. 21.54

På billige stålreoler med flere hylder, har jeg vendt hylderne om og tætnet i hjørnerne med bygningssilicone.

Hvis de bliver stillet i Water, kan alt på hver hylde bundvandes på en gang.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. januar 2014 kl. 22.06

Hej Hans
Nej, der er selvfølgelig kun huller i den øverste kasse. Der er godt 2 cm mellemrum mellem kasserne i bunden. Før brugte jeg underdelene til altankasser, fordi de passede i mit minidrivhus af plastik.

Kødbakkerne er ikke dybe nok - eller også køber jeg for små portioner kød. Jeg kan li' at det også ser kønt ud. Sidste år havde jeg for første gang "sågods" i vindueskarmen på gæsteværelset.

Men du har da ret i at min første tekst kan misforståes. Altså kun huller i kassen med jorden. Underste vandingskasse uden huller. Bagest på billedet til højre ses en boret kasse.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. januar 2014 kl. 22.09

Ps.
Jeg har også forsøgt at bore et enkelt større hul i hjørnet af kassen. Her har jeg sat et plastikrør i, som går igennem bunden. Med en tragt kan jeg så vande direkte ned i røret og dermed i bundkassen uden at skulle løfte øverste kasse af.
Ingeborg

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 31. januar 2014 kl. 22.40

Jeg bruger masser af emballage til at så i , men aldrig gennemsigtigt/ glasklart , da planters rødder helst ikke må få /tåler sollys , Der er vel en årsag til at urtepotter er sorte / brune eller hvide.
De sorte bakker man køber hakket kød i er gode , og med en glasklar bakke over til at holde på fugtigheder ,og stillet et varmt lyst sted , giver en god spire%

Peter A.

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. februar 2014 kl. 0.46

@Peter A
Det går nu helt godt for mig, som det ses på billedet. Måske har du ikke forstået at jeg efter spiringen prikler ud i papirpotter?? Og så er det jo tilladt at at sætte noget foran de gennemsigtige kasser eller vikle en avis omkring, hvis det er planter, som får et meget stort rodnet inden der prikles ud. Der findes ogsså planter, som med lys på rødderne sætter et ekstra stort rodnet.
Ingeborg

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. februar 2014 kl. 17.14

Ingeborg.
Er du ikke lovlig tidlig på den, med at så nu, vinteren kan vare længe endnu, og så bliver planterne høje og ranglede inden de skal udendørs.
Her et foto fra sidste år hvor tomaterne blev sået alt for tidligt.

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. februar 2014 kl. 18.20

Hej Mogens
Jeg har da ikke skrevet noget om at jeg vil så nu? Det gør jeg ikke før midt i april. Jeg gider ikke ranglede planter - eller planter der skal flyttes frem og tilbage i lang tid. Iøvrigt vil jeg i år beherske mig og kun så
Tagetes Vanilla F1
Ageratum.
Lobularia Maritima- sås på blivende sted
Cinerarie
Men der er jo ikke noget i vejen for at have kasser og papirpotter klar til den tid.
Og så vil jeg hellere ud at sejle - og det er der også lang tid til - og dog: Kun ca. 11 uger
Mange hilsner
Ingeborg

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. februar 2014 kl. 22.16

Men det er da om at være i god tid, hvis man vil sikre sig nogle slikkasser. Det forlyder at der fremover ikke leveres i kasser men i poser.
mange hilsner
Ingeborg

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. marts 2025 kl. 23.05

I dag, 11 år senere end mit sidste indlæg, kan jeg stadigvæk hente plastbøtter i min Brugs når slikdamen har været for at fylde op. Jeg tænker at det en dårlig ide med plastposer. :-)

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. marts 2025 kl. 23.07

Iøvrigt har vi gemt tomme toiletruller som jeg vil bruge i stedet for at rulle papirpotter. Vores avis er blevet digital.

Nyt svar til emnet »Såning i slikkasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Såning i slikkasser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider