Skrevet af: Betina Hjorth, 18. januar 2014 kl. 14.21
Hej
Nu har jeg været så »heldig« at få 4 (forskellige størrelse ) vækstlys i fødelsdagsgave.
Men de er alle rød/blå lys. Købt af min mand hos »Kridtvejs planter«. Der bliver han vejledt i at, det er det lys der skal bruges for at dyrke tidlige tomater bla. Eneste råd var at lysene skal være slukket ca. 8 timer i døgnet.
Men det mere jeg læser om vækstlys, så er det der nogle der bruger blåt lys de første uger ???
Mine små tomatspire virker ikke til at være specielt glade for det blå/ røde lys. De drejer sig ikke efter lyset og de lukker kimbladene sammen, når solen går ned, selvom vækstlampen fortsat er tænt.
Kan mine nye lamper ikke bruges de første uger ?
Hvor kan jeg evt. købe blåtlys ?
Venlig hilsen Betina Hjorth
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. januar 2014 kl. 22.07
Hej Betina
Hvilke lamper er det, du har fået? Og hvor langt har du dem fra planterne?
Det er rigtigt, at nogle af os bruger blåt i starten, men det er slet ikke en betingelse for at få gode planter. Det går også fint med rødt/blåt :)
mvh
Anja
Skrevet af: Anja Egeriis, 18. januar 2014 kl. 22.19
Hej igen
Var lige inde på deres hjemmeside og er desværre nødt til at sige, at deres lamper ikke er den slags, som jeg ville anbefale. De består af mange små dioder og skal hænge meget tæt på planterne.
Så jeg vil anbefale dig at holde dem så tæt på dine planter, som du overhovedet kan komme til for at få mest muligt ud af dem.
Der sker nemlig det med så små dioder, at lyset ikke er er lige så kraftigt som f.eks. i en lampe med 14 dioder på hver 1 W. Men prøv at se, om det ikke hjælper at hænge dem helt nede, så de næsten rører planterne :)
De burde kunne starte dem godt nok, men det kommer til at knibe med lysstyrken, når planterne bliver større - de nederste blade vil nemlig ikke få lys nok. Men har du en lys vindueskarm, kan du give dem både den ene og den anden slags lys til den tid - så vil jeg tro, at det kan fungere!
Skrevet af: Betina Hjorth, 19. januar 2014 kl. 0.33
Hej Anja
Tak for svaret, selv om jeg hellere ville have hørt at det var super vækstlamper jeg har fået :-)
Tror ikke jeg siger det til manden, han var så glad for at han havde givet mig noget, jeg blev rigtig glad for.
Jeg prøver at gøre som du foreslår. Sænker lamperne og lader tomaterne gro om de vil.
Der er alligevel intet tabt, da det er frø af egen høst.
Så bliver resten sået, som de andre år, nemlig når der bliver lys nok i vindueskarmen.
Men fortsætter den milde vinter, så kan udestuen tages i brug snart. Det er første dag i dag at temperaturen er unden 8 grader derude.
Mvh Betina
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. januar 2014 kl. 12.06
Så skal det nok gå, Betina :)
Lyset er jo stærkt på vej, og med en udestue til hjælp, når planterne bliver større, skal du nok få fine planter!
Men jeg er da nysgerrig, så vil du skrive om, hvordan lyset virker for dig?
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 26. januar 2014 kl. 17.33
Jeg har nu i et par år brugt de tofarvede diode-paneler over mine frøkasser og det virker super godt.
Det giver tætte mørkegrønne planter ved ca 15 grader 80 cm over planterne tændt et par timer morgen og aften.
Men der findes uvirksomme kopier på markedet.
Anne Marie
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. januar 2014 kl. 21.03
Hvilke paneler er det, du bruger, Anne Marie?
De er uden tvivl bedre end de billige fra Kina :)
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. januar 2014 kl. 16.16
Jeg kan ikke huske navnet, men de er købt i Tyskland, hvor de lover den rigtige vare via ebay. Der kan man reklamere, hvis de ikke virker.
Hilsen
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Blåt vækstlys?