Forum

Pileflethegn

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 15. januar 2014 kl. 11.12

Hej.
Mit pileflethegn blev ødelagt under stormen Bodil. Findes der jordtræthed efter tidligere pil, eller kan jeg nu allerede - uden jordskift - til marts sætte et nyt levende pileflethegn.
VH B

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. januar 2014 kl. 12.16

Hej.

Er pilene gået ud eller rykket op med rod?

Hvis rødderne er intakte, så skær dem helt ned og de vil skyde igen som lyn og torden til sommer :-). Måske 1½-2 m første år.

vh. Hans

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. januar 2014 kl. 12.22

Hej Benedicte Rasmussen

Hans Petersens forslag lyder helt realistisk - med om der på længere sigt kunne blive problemer med jordtræthed (nematoder / svampe / udpining af næringsstoffer) er da nok en nærmere udforskning værd!
Videnscenter for Landbrug har en medarbejder, som kan lede dig frem til svaret på spørgsmålet:
Seniorkonsulent Søren Ugilt Larsen AgroTech: sol@agrotech.dk

Jeg håber du får held med genetableringen - men også at du giver tid i disse grå-våde januardage til en overvejelse om pileflethegn er den rigtige løsning, hvis det kan væltes af en storm.....nogle træsorter er meget mere vindfaste end pil er.

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 15. januar 2014 kl. 12.41

Hej Benedicte.

Du har ikke nødig at spekulere så meget i sygdomme og skadedyr.

Jeg har båndpil i grupper i marken, som er sat ned på roden flere gange siden de blev plantet for ca. 30 år siden.

De står fugtigt og med stor eksisterende rod, skyder de 3-4 m på 2 år.

vh Hans

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. januar 2014 kl. 8.42

hvis du har brug for frisk pil til stiklinger kan du hente hos mig gratis

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 16. januar 2014 kl. 12.46

Tusind tak for alle svar og hjælp.
Kort fortalt. Jeg satte det nu døde pileflethegn i 2000. Trivedes overmåde, nye naboer kom til, anlagde fliser helt op
til skel og hegn (stående på min grund). Der kom en mulvarp forbi i naboens lile græsplæne med kurs under fliser mod min køkkenhave, som ligger på anden side af hegn. Naboer fik gifthjælp af bekæmpelses mand, som også gik på min grund og gav gift uden jeg var hjemme/spurgt. Siden da har hegnet ikke haft det godt. Flere steder dødt, og her har jeg så løbende reetableret med nye pil, som som småt var begyndt at gro. Naboen mente, at det var mulvarpen, der havde spist alle rødder på pilene??!!!
Så kom Bodil - med masser af storm, væltet træ samt tonsvis af sand og lagde sig oven på hegnet. Nu er det ikke til at redde.
Tak til dig Mogens for tilbudet - jeg har fået pil fra anden side.
Jeg våger forsøget at sætte pil det samme sted igen trods det store arbejde. - men smukt og anderledes er det. OG nu er der ingen, - og den mening har jeg altid haft - der skal bruge gift på min grund - igen.
Jeg håber ikke der er giftrester i jorden - har jo også køkkenhave der - som jeg dog hvert år siden har tilført masser af kompost og dyregødning.
MVH B

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. januar 2014 kl. 13.06

Hej Benedicte.

Din beskrivelse lyder ikke som det var en muldvarp men snarere mosegrise.

Muldvarpe æder ikke plantedele, men det gør mosegrise og især rødder så selv større træer og buske går ud eller vælter.

Hvis det er et område, som mosegrisene kan lide, bliver du nok aldrig helt af med dem. Muldvarpe er meget nemmere at have med at gøre.

Giften tror jeg ikke du skal være nervøs for nu, men andre har intet at gøre inde hos dig uden din tilladelse.

vh. Hans

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 24. februar 2015 kl. 21.09

Hej
Lige en opdatering på mit nye pileflethegn. Det har det så godt, vokser og er nu nået grænsen hvor jeg må beskære til 1,80 m s højdegrænsen. Jeg har bundet det sammen hist og her i sammenfletningerne og stederne er så småt begyndt at vokse sammen. Så ja det er ok at sætte pil til hegn samme sted, jeg tilføjede bare noget hestemøg . Glæder mig til den nye sæson.

Nyt svar til emnet »Pileflethegn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Pileflethegn

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider