Forum

Kaktus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: H. F., 20. december 2013 kl. 19.09

Hej.
Jeg har i et par år forsøgt at dyrke kaktusser i min lejlighed, men jeg løber med mellemrum ind i det problem, at en kaktus pludselig giver op og stiller træskoene - uden at jeg kan regne ud, hvad det skyldes.

Senest har jeg oplevet, at en halvstor kaktus, som bestod af 4 store kugler, gave op, idet først den ene kugle blev mørk og blød og svandt ind, derefter den næsten osv.

En anden aflang kaktus opgav i sidste uge: den blev blød ved roden, og jeg kan se, at der er noget vidt mug, der hvor kaktussen går i jorden.

Det er noget demotiverende med disse dødsfald i familien, og jeg ville derfor blive glad, hvis en eller anden kunne komme med et bud på, hvorfor de giver op. Jeg kan evt. sætte billeder ind, hvis det hjælper.

P.S. Jeg vander kaktusserne een gang om ugen året rundt, jorden er fugtig-våd, når de har fået vand, men ikke gennem-våd.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. december 2013 kl. 20.21

Jeg gætter på, at dine kaktus har lidt druknedøden. Den eneste kaktus jeg har haft, vandede jeg en gang hver eller hveranden måned. Jeg smed den ud fordi den blev for stor.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. december 2013 kl. 21.43

Uden at have særlig meget forstand på kaktusser så vil jeg tro at du , som Vibeke siger, vandet dem for meget og hvis de samtidigt står kølig og det kan der godt være i en vindueskarm, så lider de druknedøden .
Du må hellere spare på vandet, især om vinteren .

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 20. december 2013 kl. 22.08

Ja det er en umådelig overvanding , kaktuser skal stå så koldt som muligt og tørt her i vinterperioden .
Mine kaktuser fik sidst vand midt i sep og får ikke vand før til marts/april ,de står lyst og køligt 7-12 gr. C , man kan dog hvis de skrumper for meget give lidt vand.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. F., 20. december 2013 kl. 23.59

Hej igen.
Tak for hurtige svar. Jeg prøver at skrue ned for vandingsfrekvensen. De får vand til marts igen, og så een gang om måneden i sommerperioden, så kan de lære det, kan de.
Og så lyder det til, at kaktusser heller ikke skal stå i direkte sol i sommerperioden, så den vane prøver jeg også at lave om på. Endnu engang tak.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 21. december 2013 kl. 8.27

Kaktus skal ikke have vand fra først i november til engang i marts måned, så begynder man at vande igen, men da du bor i lejlighed vil jeg forslå dig at bruge en vandforstøver 1-2 gange om ugen, bare et par pust med sprayen mod din kaktus så vil vandet løbe ned af ribberne og ned til roden, husk hvis de står i et vindue hvor solen står på fra morgen til aften skal de have lidt mere vand.

Jeg har mange kaktus de får vand i sommerhalvåret, men måske 1 gang om ugen.
du kan se lidt af dem her www.123hjemmeside.dk/greenhouse

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 21. december 2013 kl. 10.36

Kaktus skal vandes ca 1 gang om ugen om sommeren , men i en gråvejrsperiode hver 10-12 dag , og de skal stå i direkte sol , der er dog nogen der godt lide skygge midt på dagen.
Meld dig ind i Nordisk kaktus selskab , det koster kun 75 kr om året , her kan du få hjælp , og en god kaktusbog i velkomstgave + 3 poser frø..............

Mvh. Peter A

Nyt svar til emnet »Kaktus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kaktus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider