Forum

Hvordan sår man æble-grundstammer?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ulf Jensen, 3. november 2013 kl. 15.56

Hej alle.

Jeg vil gerne prøve og lave mine egne grundstammer, som skal podes bagefter. Jeg har prøvet at google det, men nogle skriver at man skal ligge æblekernerne i fugtigt sand i køleskabet, og så spire de efter 3 måneder. Andre siger, at man bare skal smide dem i jorden, og så går det helt af sig selv. Nogle helt tredige siger, at man skal fryse dem ned og så dem i februar osv. osv osv. Jeg er også lidt i tvivl om hvilke kerner jeg skal vælge. Jeg skal både bruge nogle træer der bliver store, og nogle der bliver pantage størrelse.

Ulf.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. november 2013 kl. 18.01

Hej Ulf.
Prøv og skriv opformering af egne grunstammer i søgefunktionen, så får du en udemærket artikel der beskriver det du efterspørger .

Grundstammer formeres ikke ved såning, men ved nedkrogning.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 4. november 2013 kl. 7.42

Jeg så bonderøven den anden dag. Han får en masse frøplanter efter sin produktion af æblecider. Pulpen er fuld af frø, og der spirer masser af planter frem, der hvor den har ligget. Så det er da også en måde - måske lidt utraditionel. En af mine venner får en masse småtræer af ham - han får flere, end han selv kan bruge.

Elsebeth

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 4. november 2013 kl. 12.38

Problemet ved at så tilfældige kærner ud er at man ikke ved hvilket kvalitet man får. Desuden tager det længere tid at dyrke grundstammerne, end ved nedkrogning.

Hvis man vil være hel sikre skal man som Willy Mougaard (Blomstergaarden) vælge at så en bestemt klon. Som ikke skiller sig ud men som har nogenlunde de samme egenskaber fra generation til generation selv når den bliver sået . Denne klon kan ikke formeres ved nedkrogning . Ved nedkrogning som også kaldes vegetativ formering bevare man 100% de samme egenskaber . Denne formering metode bruges på de svage grundstammer som m26, m7,m9 med flere .

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 8. november 2013 kl. 19.27

Hej Ulf
Det væsentlige er ikke at tørre frøene, derfor er det en god ide at lægge dem i dybfryseren, hvis du vil så i januar-februar. Men det er mindst lige så godt at så dem direkte, hvis du har jorden klar og så husk at jo længere afstand du har mellem planterne, jo før bliver de klar til at pode på. Tror ikke du får ret mange planter du kan pode på efter et år, men så må du tage dem alle op, skære roden over cirka 10 cm under jordhøjde og give dem et år mere i planteskolen. God held med dine vildstammer/frøstammer, som både sætter pælerødder på den måde og vil give kraftigt voksende træer, der også er sundere end de svagtvoksende, fordi deres rodudvikling er så meget bedre p.g.a. pælerødderne.
www.de-gamle-sorter.dk Boi

Nyt svar til emnet »Hvordan sår man æble-grundstammer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan sår man æble-grundstammer?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider