Forum

Georginer/dalier

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedicte Rasmussen, 23. oktober 2013 kl. 9.03

Hej.
Jeg har en del georginer/dalier stående stadig i fuld blomst. De står beskyttet af stort træ, bøgehæk og diverse græsser. Desuden er havet uden for havelågen, så det rykker jo for frosten, som endnu ikke har været her i efteråret.
Mine spørgsmål er:
Skal jeg ikke lade planterne stå indtil den 1. frost?
Skal planterne have en pause, dvs. tages op tørres etc. eller kan de blive stående, hvis der ikke kommer frost.
Jeg holder jo øje med vejrudsigterne :-)
VH Ellen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. oktober 2013 kl. 10.01

I vores klima skal Dahlia graves op inden frosten går i jorden ellers smatter knoldene helt ud. Når den første frost har ødelagt blomster og blade graves knoldene op og man klipper alt det visne af , men lad 5-10 cm. stilk blive på knoldene. Enten spules knoldene rene for jord, eller bare lægges til tørre. De opbevares et frostfrit sted vinteren over. Hvis planterne ikke graves op vil frosten trænge ned i stilkene og ødelægge knoldene. I meget milde vintre har nogle havefolk været heldige med at de kunne blive i jorden.

Nyt svar til emnet »Georginer/dalier«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Georginer/dalier

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider