Skrevet af: Morten Hansen, 22. oktober 2013 kl. 20.52
Hej alle sammen , jeg søger råd og vejledning til lys .
Sagen er den jeg kunne godt tænke mig at gro tomat , agurk , salat , chilli og nogen andre ting indenfor .
Men kan det overhovedet lade sig gøre at gro en plante fuld udvokset indenfor ?
Og i så fald hvilken slags lys / pære skal man bruge for at dette kan lade sig gøre ?
Har kigget på LED gro lys men har på ingen måde lyst til at ofre penge hvis det viser sig man slet ikke kan gro en plante til fuld størrelse indenfor .
Håber nogen har nogen gode råd og vejledning
Mvh Morten Hansen :)
Skrevet af: Peter A., 22. oktober 2013 kl. 22.47
Glem alt om det...led, lysrør, sparelamper osv giver kun en brøkdel af det lys som solen kan yde.........
Peter A.
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. oktober 2013 kl. 8.11
Med det rigtige LED-lys kan du sagtens dyrke chilier indendørs - det har jeg selv gjort og kender mange andre, der gør.
Tomater kan også lade sig gøre, men de er mere lyskrævende end chilier, så her kan en kombination af meget lyse vinduer og LED være godt :)
Sidste år havde jeg modne agurker i april på en LED-belyst plante ved en solbeskinnet dør, så det er også muligt.
Selvfølgelig er der intet kunstlys, der kan hamle op med solen, og planterne bliver ikke lige så flotte som ude eller i drivhus, men det er da sjovt at lege lidt med!
Du kan jo starte med en enkelt LED-lampe og prøve dig lidt frem - skulle du fortryde er det ikke svært at sælge sådan en igen...
Jeg bruger dem ikke så meget til at dyrke planter inde hele året - jeg bruger dem til at starte mine drivhusplanter tidligt og får en herligt lang sæson på den måde med frugter 1-2 måneder tidligere, end jeg ellers ville få det.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lyskilde til planter