Forum

Flytte grønkålsplanter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens Aagaard, 7. oktober 2013 kl. 14.10

Jeg er meget interesseret i at anskaffe mig 3 grønkålsplanter til udplantning
i min lille have på Amager.
Kan man flytte grønkålsplanter som man flytter et træ?
Hvis ja har I så nogle gode ideer til hvor Jeg kan købe dem?
På forhånd tak
Bedste hilsner
Mogens

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 7. oktober 2013 kl. 15.09

Der var en som spurgte om det samme for nogle uger siden og her var svaret at det kunne man godt , så mon ikke man stadig kan?.
Hvor du så finder de 3 planter henne er et godt spørgsmål. Jeg tror ikke at du kan købe dem nogle steder. Du skal nok finde en god gartner der kan undvære dem. Spørg i en haveforening .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. oktober 2013 kl. 17.22

Hej Mogens og Søren

Det er måske et "lidt vovet" bud, at det kan lade sig gøre at flytte grønkål 7. oktober.....

Jeg bliver nødt til at minde om forbeholdene fra indlægget 21.09, der var et svar til Bente Madsens spørgsmål "Flytte grønkål ?":

"Grønkål sætter rødder meget dybt - ned til ca 2 meter. Så du kan ikke undgå at skade rødderne - men kål har fortsat en måned eller to endnu, hvor rødder og top / hoved udvikles. Det går langsommere end i højsommeren, men måske kan planterne nå at gendanne lidt af det, de mister når du graver dem op.....

Vær ikke for sikker - prøv evt med et par stykker og lad dem være vejledende for, hvad der er klogt at gøre. Efter en ugestid på det nye sted burde det kunne vurderes, om det er hensigtsmæssigt at fortsætte flytningen af de planter, der stod hvor de blev plantet ud i foråret.

Har du lyst til at læse mere kan du have glæde af dette:
pure.au.dk/portal/files/769157/Roddybder.pdf"

Et forslag kunne være sen såning af tidlige kål i stedet for at forsøge at omplante. Læs mere om det i Karna Maj's artikel: "Succes med forårskål" (skriv titlen i søgefeltet øverst på Havenyt).
En forsøg som dette kræver, at det er muligt at overdække kålplanterne vinteren igennem. Og der skal sås + spires indenfor meget kort tid, hvis der skal komme kålplanter ud af det, som kan klare vinterens udfordringer. Men for nogen lykkes det ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. oktober 2013 kl. 18.05

Vi er nogle stykker, der har forsøgt os en del med dyrkning af efterårssatte kål, og det er noget sent at gå i gang nu :) Det er bedst i løbet af september - helst ikke før, for hvis planterne er for store, når vinteren starter, tror de, at de er to år gamle til foråret og går lynhurtigt i blomst...

Har du frøene, kan du sagtens forsøge med et par stykker, men det er ikke sikkert, at det vil lykkes, desværre :)

Nyt svar til emnet »Flytte grønkålsplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Flytte grønkålsplanter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider