Forum

Hvordan får jeg mest ud af hønsemøget?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 26. september 2013 kl. 11.01

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg bedst opbevarer/komposterer hønsemøg.
Ifølge de kommunale regler må møget lægges på jorden og graves ned samme dag. Men er det en optimal måde at udnytte det på? Jeg tænker, at næringsstofferne må blive udvasket i løbet af efterår/vinter og at planterne slet ikke har godt af det nu?
Jeg har et par m2, hvor jeg graver det ned, og så har jeg lagt en presenning over. Er det den rigtige måde at gøre det på?
Kan jeg opbevare det i lukkede beholdere, når frosten kommer?
Jeg har kun tre høns, så det er med at få mest ud af det!

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. september 2013 kl. 11.42

Du kan gøre flere ting med det, enten kompostere det eller som jeg , komme på jorden om foråret og så kultiveret det ned i det øverste jordlag
Du må ikke udbringe det i efteråret da næringsstofferne vil blive udvasket.
Hvis du kompostere det vil lidt af krudtet gå af det .

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 26. september 2013 kl. 17.10

Jeg havde tænkt at vende planteaffald+ savsmuld (fra hønsehuset) ned sammen med møget under preseningen. Vil det ikke kompostere i løbet af efterår/vinter - så jeg kan sprede det ud til foråret? Jeg tror det vil lugte for meget hvis jeg laver en åben kompost - skal finde en metode der ikke generer naboerne.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. september 2013 kl. 20.38

Det kan du sagtens, det er vigtigt at du dækker det til. Men ellers skal det nok blive godt .

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. september 2013 kl. 21.02

Savsmulden vil ikke kompostere helt i løbet af vinteren, men du kan sagtens vende den i jorden til foråret. Det vil bare medvirke til en bedre jordstruktur.

Men hvis du har en lukket kompostbeholder kan du fint komme et par skovlfulde hønsemøg i. Det vil sætte skub i komposteringsprocessen.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 27. september 2013 kl. 8.41

Jeg skal have anskaffet mig en lukket kompostbeholder også. Vi har en fuldstændig "død", strukurløs og næringsfattig sandjord.

Min 'økologiske' tilgang har i første omgang været at undgå sprøjtegifte i afgrøderne og få lavet noget jordstruktur i køkkenhaven, men med brug af kunstgødning.

Næste trin er at få det til at fungere uden kunstgødning. Er lidt usikker på, hvordan det vil gå i drivhuset. Jeg dyrker i 12l spande for at undgå at grave og for at undgå for tunge løft - det fungerer fantastisk med købejord og Hornum gødning - men altså- planterne lever på kemikalier - og det skal være slut- nu hvor jeg har fået min lille hønseflok ( på økologisk foder).

Tak for jeres respons - det er dejligt at kunne hente hjælp!

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 27. september 2013 kl. 12.10

Det er jo lige det, denne side handler om. Man er nødt til at starte et sted, og så bliver man mere og mere ambitiøs efterhånden. Det er super, det du gør.

Elsebeth

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 27. september 2013 kl. 12.30

Netop hønsemøg er godt, at benytte i drivhuse, da du ikke skal bruge ret meget at det. Desværre så giver de ikke så meget humus. Derfor er det en god idé at kompostere det først . Så er det klar til brug .

Når du har meget savsmuld i skal du sørge for at der også er meget vand eller fugt ved, ikke så det søber, men alligevel fugtig . Det vil godt nok give lugtgener da hønsemøget vil begynde og gære . Men så kan du blande den hele med noget omsat kompost, som vil tage en del af lugten og hjælpe på omsætningen .

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. september 2013 kl. 13.16

hej Lene

Det ville faktisk være allerlettest for dig at dyrke direkte i jorden i dit drivhus :)

Det er slet ikke nødvendigt at skifte jorden derinde, som man gjorde i "gamle dage" - det er nok bare at skrabe de øverste ca. 5 cm og efterfylde med kompost hvert forår. Mht. gødning, så kan hønsemøget opløses i vand og fortyndes - så er det en supergod gødning! F.eks. ca. 1 kilo til 10 l vand og så igen fortynde det 1:10, når du vander med det - det fungerer for mig :)

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. september 2013 kl. 16.08

Jeg troede at man skulle undgå savsmuldets i haven- var det mon noget med arsen ?

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. september 2013 kl. 17.19

Man imprægnerede tidligere træ med arsen. Mon ikke det er det, du har hørt?
Forhåbentligt bruger man ikke imprægneret træ i hønsehuset. Generelt bør man kun strø med noget, som man kan bruge i sin have.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 27. september 2013 kl. 17.31

Jeg må holde øje med kompostbunken hen over vinteren. Tror dog ikke den tørrer ud. Vi har paradoksalt nok meget vand i sandjorden.

Der kan faktisk godt laves en "grav" i den ene side af drivhuset- det vil jeg gøre. Det er nok nødvendigt at fjerne det meste af den jord, der ligger der og putte noget andet i - med mere struktur og krudt. Efterårsarbejde.

Spandene er praktiske. Kan flyttes rundt med og sættes udenfor hvis der bliver for trængt. Dem kunne jeg bibeholde indtil videre. med mit Hornum gødning, indtil jeg finder ud af at få det andet til at fungere.

Hvad med lugt fra "gødningsvand"? Jeg har prøvet det engang med hønsemøg i en sæk sænket ned i et gammelt badekar. Det stank ganske forfærdeligt - lå nok også for længe og blev ikke brugt ( jeg havde dengang masser af hestemøg, som bare kunne pløjes ned i køkkenhaven).

Håber godt nok ikke der er arsen i savsmuldet - lavet af svenske fyrretræer og renset for støv. Er det ikke mere et problem man havde i "gamle" dage med trykimpræneret træ?

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. september 2013 kl. 19.21

Jeg ville droppe Hornum og bruge Anjas hønsemøgs-vandings-vand i stedet. Det virker på sammen måde, men er organisk - og i økologisk dyrkning er det essensen.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 30. september 2013 kl. 10.43

I skal have 1000 tak for jeres svar. Og minsandten om ikke posten lige nu kommer med den kompostbeholder jeg har bestilt. ("Kom-post"-:)

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 30. september 2013 kl. 12.43

Den var fiks! :-)

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. september 2013 kl. 21.46

Hæhæ...

Nyt svar til emnet »Hvordan får jeg mest ud af hønsemøget?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hvordan får jeg mest ud af hønsemøget?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider