Skrevet af: Eigil Hansen, 23. september 2013 kl. 19.22
Jeg har købt asparges planter sidste år, her i efteråret er de blevet over en halv meter høje med flere stilker.
spørgsmålet er nu, jeg vil gerne dyrke grønne asparges for det har jeg bedst plads til, skal man klippe asparges ned i efteråret ligesom andre stauder eller hvad.
Mvh Eigil
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. september 2013 kl. 19.31
Hvis du har haft aspargesbiller i år, er det en god idé at klippe dem ned nu og sende stilkene væk med dagrenovationen. Det kan minimere angrebet til næste år.
Hvis du ikke har haft billerne, kan du sagtens lade toppen visne naturligt ned.
Skrevet af: Henry G., 23. september 2013 kl. 19.51
Hej Eigil glem alt om aspargesbiller på nuværende tidspunkt, det er noget man ser om sommeren, men lad toppene stå over vinteren, de gør ingen skade, og der er måske et par frø til fuglene. I det tidlige forår klipper man så toppene ned i jordhøjde, før de nye skud kommer frem, men tænk på at man ikke skærer asparges de første tre år, for at planterne kan blive store, og dermed producere fine skud de næste 20 - 30 år. Henry G.
Skrevet af: Eigil Hansen, 23. september 2013 kl. 21.50
Tak for svarrene.
Det vil jo så sige at det stort set er lige som stauder.
Jeg er med på at de så skal blive stående og skæres ned til forår, så har de jo også stængel saften i vinteren, ikke.
Er det i øvrigt ikke det samme med stauder, har de ikke også bedst af, at man venter til foråret med at klippe dem ned.
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. september 2013 kl. 6.38
Prøv at læse afsnittet om forebyggende metoder: www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/140.html
Som sagt er det kun relevant, hvis du har haft angreb i sommer.
Skrevet af: Henry G., 24. september 2013 kl. 19.39
Hej Eigil det er altid godt for planterne hvis de kan beholde grene/kviste om vinteren, da der måske vil være lidt foder (frø) til fuglene, og planterne er måske lidt beskyttet mod hård frost. Ang. dit svar Anja forstår jeg det ikke, da spørgsmålet gik på planternes nedklipning, og IKKE på skadedyr, hvorfor så blande det sammen? PS. Jeg har haft grønne asparges i tyve år, og har aldrig haft "biller" i dem, men mange fugle i haven. Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. september 2013 kl. 19.50
Fordi man - hvis man har et angreb nu - kan begrænse mængden af overvintrende biller, hvis man klipper dem ned, da de jo sidder på stænglerne...
Hvis man ikke har det, skal man ikke klippe - og jeg synes jo, at det er ret relevant information i denne sammenhæng :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Skal asparges klippes ned i efteråret.