Skrevet af: Gitte Augustesen, 16. september 2013 kl. 13.26
Hej! Er der nogle som har overvintret Verbena bornarienses,
hvor det har været vellykket? Hvorledes gjorde du? Det er godt nok en staude, men vi bor lidt for nordligt til, at den kan overvintre ude. Tak til den, der kan fortælle mig det! På forhånd tak.
Med kærlig hilsen Gitte Augustesen
Skrevet af: Lone Brems, 16. september 2013 kl. 15.31
Hej Gitte Augustesen
Winnie Poulsen har skrevet en rigtig fin artikel om Verbena - der kan du finde svar på dine spørgsmål.
Bare skriv artiklens titel i Havenyt's søgefelt, så dukker den op :-)
Med venlig hilsen fra
lone
Skrevet af: Lone Brems, 16. september 2013 kl. 15.32
Ja.... og så har du selvfølgelig brug for at kende titlen:
"Verbena i haven"
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 16. september 2013 kl. 15.38
Hej Gitte,
Jeg her læst mig til, at man både kan være heldig at overvintre den, hvis man vinterdækker den - og især i foråret, så længe der er risiko for frost og store temperaturudsving.
Man kan også være så heldig, at den sår sig selv.
Derudover kan man så den udenfor i januar, og så tage den ind i april - det er der nogen, der anbefaler.
Derudover talte jeg med vores kirkegårdsgartner for nylig, og han sagde, at han tog et par planter ind i drivhuset og overvintre, og så lavede han en masse stiklinger af disse planter, og at det var dem, der kom først - før alle de såede.
Jeg har selv tænkt mig at prøve alle tre muligheder. Hvis jeg altså får det gjort. Så der er lidt muligheder at vælge imellem.
Elsebeth
Skrevet af: ’Trine Petersen, 17. september 2013 kl. 10.11
Sidste år overvintrede jeg med held en kæmpeverbena sammen med pelagonier mv. i mit vinteropbevaringsrum i drivhuset. Temperaturen blev holdt omkring 4 grader og den kom tidligt i gang og blomstrede før alle de selvsåede.
Jeg forsøgte samtidig med at overvintre en i den ikke-frostfri del af drivhuset, men det lykkedes ikke. Så det kræver altså frostfri omgivelser. Til gengæld tror jeg ikke lys betyder noget før i foråret hvor den skyder igen, så en mørk kælder, grarage eller lign. bør være fint nok.
Skrevet af: Freya Grossmann, 17. september 2013 kl. 19.26
Klippede du verbenaen ned først?
Skrevet af: Gitte Augustesen, 17. september 2013 kl. 19.45
Kære Trine! Mange tak for hjælpen, det var lige, det jeg havde brug for af oplysninger! Håber jeg kan hjælpe dig, en anden gang- så. Kærlig hilsen Gitte Augustesen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Ang. kæmpejernurt.