Forum

Kompostering af nedfaldsfrugt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Jønsson, 11. september 2013 kl. 8.54

Vi har (som de fleste andre haveejere) flere æbler, end vi selv kan nå at bruge.
Jeg samler nedfaldsfrugt og smider dem på kompostbunken, men er nu blevet opmærksom på, at naboen har ubudne gæster (læs: rotter) i deres hønsehold.
Jeg er bekymret for, om al nedfaldsfrugten på et sted, kan være en fødekilde for rotterne.
Jeg vil jo helst anvende alt organisk materiale til jorddækning, og er derfor kommet til at tænke på, om jeg med fordel kan fordele nedfaldsfrugten i staudebedene i stedet for at smide den på kompostbunken?
ELLER - vil det virkelig være nødvendig, at køre på containerpladsen med al nedfaldsfrugten?
Hvad har andre af erfaringer?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 11. september 2013 kl. 9.40

Er der ingen som er interesseret i æbler til fryseren, jeg ved fra andre forum at nogle sætter bærerposer med æbler ved indkørselen som folk må tage kvit og frit istedet for det går til spilde.
jeg vil gerne have frugt til fryser da jeg ikke selv har æbletræer (frugttræer) i haven, så kommer jeg forbi hvor man må samle frugt gør jeg det med glæde.
mvh
lis

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 11. september 2013 kl. 9.41

Jeg gemmer alle overskudsæbler , til vinteren sætter ind , solsorten sætter stor pris på æbler når sneen dækker jorden , du kan også lægge dem ud på jorden nu , de skal nok blive spist....af fugle....

Peter A.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 11. september 2013 kl. 9.44

Det afhænger jo af, om du har en åben eller lukket kompost. I en lukket kompostbeholder burde rotter ikke kunne få adgang.
At lægge frugten i bedene er da at servere frugten lige foran dem. Kører du på containerpladsen vil du også skulle opbevare frugten forsvarligt indtil du kan køre afsted. Rotter vil kunne bide igennem en sæk.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 11. september 2013 kl. 10.31

Det kunne da også være, at naboen gerne vil have en pose til hønsene...?

Elsebeth

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. september 2013 kl. 11.14

Hej Anne Jønsson

Er du opmærksom på, at det er lovpligtigt at anmelde rotteforekomst til kommun, så der kan startes bekæmpelse med de egnede midler (fælder eller gift i kombination med øget kontrol med foderspild og fjernelse af eventuelle redemuligheder i gulve og vægge).
Hvis ikke det allerede er sket, vil jeg foreslå, at du tager en snak med naboen om det snarest - rotterne skulle jo nødig blive andet en "gæster".....

Nedfaldsfrugt på denne årstid kan tit have skader i form af svampeangreb eller larvegnav - og er så ikke egnet til at gemme.
Jeg synes det må være en rimelig anvendelse at lade staudebedet være placeringens til din nedfaldsfrugt lige nu.
Senere på året, når blæst i kombination med modenhed resulterer i meget mere nedfaldsfrugt (som kan lagres en tid) vil jeg gøre, som der er flere forslag om: Anvend æblerne som gave til mennesker eller fugle :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Jønsson, 11. september 2013 kl. 12.55

Tak for input...
Selvfølgelig er der gang i rottebekæmpelse :-)
Rotterne løber absolut ikke omkring på grunden, men vores kompost ligger i skel til naboen, og der er ikke ret langt over til deres hønsegård. Derfor min bekymring.

Jeg plukker æbler i stor stil til gemmeæbler og til saftproduktion. De æbler, jeg har udfordringer med, er alene dem, der falder ned, bliver stødte og derfor ikke kan anvendes til andet.

Vores kompostbeholder er åben. I så stor en have som vores, bliver det alt for dyrt, hvis vi skal anskaffe lukkede beholdere.

Naboen har selv adskillige æbletræer, så hønsene og hestene er ved at "drukne" i æbler.

Jeg tænker, jeg vil lægge nedfaldsfrugten i staudebedene, så vi ikke går og træder i den, og så plæneklipperen kan komme til. Jeg var bare i tvivl om, om frugten skader stauderne, men det har jeg besluttet mig til, at den ikke gør.

Æbler, som er angrebet af monilia, smider jeg i forvejen i dagrenovationen...

@Lis P: Hvis du bor i nærheden af Odder, så skriv, så finder vi ud af noget med afhentning af æbler til fryseren.

:-) Anne

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 11. september 2013 kl. 13.14

Desvære Anne jeg bor i Randers, så det er vist lige langt nok, men tak for tilbudet,

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 11. september 2013 kl. 14.34

Der er mange, der har en lukket kompostbeholder til køkkenaffald - kaffegrums, æggeskaller og frugt- og grøntsagsaffald. Jeg tror, det var den, der mentes med en lukket beholder.

Hvor stor er jeres have?

Elsebeth

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Jønsson, 11. september 2013 kl. 18.36

Grunden er på omkring 3.500 m2, en del er udlagt med græs. Jeg tænker, en lukket beholder til kompost er for lille, til alt det, jeg gerne vil kompostere.

Jeg smider ikke madrester på komposten. Kun grøntaffald og "ufarligt" ukrudt. MEN - æblerne er altså "guf" for en rotte, så nu har jeg besluttet mig til, at jeg vil lægge nedfaldsfrugt i staudebedene. Så skal en eventuel rotte trods alt ud at løbe langt omkring, for at finde et spisekammer...

Vi håber, naboen snart melder "Rotteplage slut", selvom det måske er svært, når hønseholdet opretholdes?

../anne :-)

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Rolapp, 16. september 2013 kl. 8.45

Alt det komposteringspjat.

Hvis du har en ordentlig plæneklipper er det meget bedre at pulverisere planteaffaldet eller blade eller hækafklip med denne og derefter lægge det direkte ud på bedene eller andre steder hvor man vil skabe vækst.

Fordelene er, at regnormene og andet småkravl bruger dette ”levende” uomsatte materiale til at skabe gange og hulrum ned i jorden så planterøderne kan ånde og trænge længere ned i jorden.
Det frigiver selvfølgelig også næring og samtidig beskytter det også direkte mod at regndråberne slemmer jorden sammen.

Et Amerikansk udtryk for denne brug af planteaffaldsmateriale er mulching. Søg på nettet under Organic Gardening

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Jønsson, 16. september 2013 kl. 8.57

@Henning Rolapp

Tak for din kommentar. Plæneklipperen er en rigtig god idé, som jeg allerede bruger til hækafklip og blade. Mit spørgsmål gik oprindelig på nedfaldsæbler. Dem vil jeg nemlig ikke klippe med plæneklipperen, da det bliver noget værre "smat-værk".
Jeg har besluttet, jeg smider æblerne direkte ind i bedene, i stedet for at putte dem på komposten.
../anne :-)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. september 2013 kl. 11.15

Hej Anne
Vi havde også rottebesøg i vores skur, hvor jeg før frosten satte ind, havde mine kasser med æbler (Filippa) stående. Da jeg undrede mig over nogle fint udhulede æbler, så vi også rotteekskrementer - og så tog rottefængeren fat.
Det er gode råd vedr. uddeling til andre mennesker du har fået, men det nytter jo ikke noget med nedfaldsfrugt, som man ikke kan give væk. Mine æbler har både monilla og andre sår, når de er faldet ned. Jeg vil ikke have 100 kg æbler i komposten, så jeg graver de dårlige æbler ned i rabatten langs en hæk og andre steder, hvor jeg kan grave. Mange æbler kan jo ikke gemmes til fuglene før de går i forådnelse.
Mange hilsner
INGEBORG

Nyt svar til emnet »Kompostering af nedfaldsfrugt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kompostering af nedfaldsfrugt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider