Forum

Blomstrende hæk mod øst i landbohave

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Simone Christiansen, 26. august 2013 kl. 8.29

Hvilken hæk kan jeg plante i stedet for min tjørnehæk? Hækken er lige ud til flere km åbne marker mod øst og ude på Stevns. Tjørnehækken skal op og jeg vil godt have noget blomstrende ikke for højt. Kan potentil klare de barske vilkår? Evt. i den lyserøde variant.

Simone Christiansen

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. august 2013 kl. 10.55

Hej Simone Christiansen

Potentil er hjemmehørende i tempereret klima og tåler en del blæst - den bliver ikke særligt høj 1- 1,5 meter og tåler beskæring.

Andre arter kunne give mere læ (plantet og beskåret med omhu) og også den udsigt, som jo må være en gave for jer :-)

Du kunne måske finde forslag, som i kan overveje ved at søge på "Gode arter til fritvoksende hække" - en artikel i Havenyt's arkiv, som giver en oversigt over vækstform, egnethed for bier og fugle mm. Brug søgefeltet øverst på Havenyt's side.

Med venlig hilsen fra
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. august 2013 kl. 19.12

Måske spirea? De findes i forskellige sorter, bl.a nogen som ikke bliver så høje.
Ellers er der jo vilde roser?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. august 2013 kl. 21.14

Jeg vil også foreslå Spirea, især snedrivebusken som bliver meget tæt, tåler kraftig vind og kan klippes. Klip den inden 1. august ellers kommer der ingen blomster næste år.
Den lyserøde Potentil er lidt sart og bliver højst en meter, og blomstre først i august.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simone Christiansen, 26. august 2013 kl. 21.49

Spirea har jeg haft som hæk. Den blev plantet i 2000 og efter 4 år begyndte den at gå ud i den ene ende og nu står kun 3 m tilbage, der også bliver gravet op i efteråret. Jeg tænkte at der var for vådt for den. Vi har højt grundvand og rigtig meget ler i jorden.
Hvorfor jeg tænkte buskpotentil, var at der ikke behøvedes at blive klippet hvert år.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. august 2013 kl. 8.39

jeg tror forsythia vil være velegnet

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. august 2013 kl. 12.50

Pil vil også elske en masse vand! Så det er oså en mulighed. de kan klare hård beskæring/styning. Eller plant nogle birketræer i rækken, så vil de "nappe" en del af den høje grundvandsstand.

Nogle bekendte til os fik vand i kælderen - forhøjet grundvand efter regn - da de fældede to birketræer i haven. Elletræer elsker også våde elementer.

Forsythia er efter min bedste overbevisning ikke egnet til en hel hæk, da den har kort blomstring og ikke er særlig tæt senere på året. Men det kan måske være fint i "blandet krat"/hæk?

Nyt svar til emnet »Blomstrende hæk mod øst i landbohave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Blomstrende hæk mod øst i landbohave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider