Forum

Kalk om foråret – hvorfor ikke efteråret

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2013 kl. 20.26

Hej
Jeg har læst at det skulle modvirke mos når man strør kalk om foråret. Kunne man ikke lige så godt strø det ud sidst på efteråret? Og har det nogen effekt.
Vi er sluppet uden mos indtil nu - på trods af det våde forår.
Jeg kunne tænke mig at slippe for vertikuleringen næste år.
For mig er det ikke noget godt råd at lade mos være mos. Jeg synes at en græsplæne skal bestå af græs. Og sådan kan enhver jo have sin mening om det :-)
mange hilsner
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. august 2013 kl. 20.51

Det giver kun mening at kalke, hvis jordens pH (reaktionstal) er for lav i forhold til den pH-værdi som græs foretrækker - ellers risikerer du en for høj værdi og misvækst af din plæne.

Du bør derfor starte med at få målt/ måle jordens pH-værdi, hvis du vil vide om der er et behov for kalkning.

Om det er forår eller efterår har ikke betydning for kalkens virkning på pH i jorden.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. Hvenegaard, 24. august 2013 kl. 14.17

man strøer primært kalken om foråret da du så modvirker at jorden bliver for sur over sommeren.
men der er ingen grund til at strø kalk hvis du ingen mos har, hvis du ikke har en ph indikator er det nemmeste at se om jorden er sur faktisk ved om der er mos i plænen.

såfremt der er det, lufter man først plænen fri for mos det sker helst i den tørre del af april start maj da mosen nemmere slipper jorden ummidelbart efter strøer du kalk og eftersår med nye græsfrø. husk hvis du har en plæne der står meget i skygge skal du helst så græsfrø der kan tåle at der ikke er sol.

du kan evt. efterkalke august- september for at være sikker på du har en ph værdi omkring de 6 - 6,5 til foråret

mvh.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2013 kl. 14.26

Tak for svaret.
Generelt tror jeg at vi har sur jord de fleste steder, fordi vi har en meget lerholdig jord, forbedret gennem de sidste 40 år med masser af sand og spagnum. I vinterperioden er der generelt fugtigt i haven. Det har så til gengæld den fordel at denne sommers tørke ikke har haft indvirkning på vores store græsplæne, som har været grøn i hele perioden.
Vi har altid spøgt med at tilstedeværelsen af Superfoss har "gødet" vore haver i mange år. Det er slut for nogle få år siden.
Min tanke var derfor at kalken kunne styre ph-værdien i vinterperioden og at vi var fri for at trampe rundt i kalken om foråret.

Mange hilsner
Ingeborg

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 24. august 2013 kl. 14.58

Det er fuldstændig ligegyldigt om der strøs kalk forår eller efterår. Ph- værdien svinger ikke med årstiderne. Der går 1-2 år inden der er fuld virkning af en kalkning

Man kalker for at få Ph-værdien op på et passende niveau. Lidt højere for stærk lerjord end for muld og sandjord. Når dette er nået, vil værdien falde langsomt over en årrække.

Kalk ikke for meget, da dette kan give anledning til binding af andre næringsstoffer. Et tal mellem 5,5 og 7,0, hvor 7 er neutral, er passende for de fleste jordtyper. Igen højest for ler.

vh. Hans

Nyt svar til emnet »Kalk om foråret – hvorfor ikke efteråret«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kalk om foråret – hvorfor ikke efteråret

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider