Forum

Staudesalvia – stiklinger og frø

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2013 kl. 14.54

Hej
Normalt formerer jeg mine Salvia stauder ved at tage stiklinger. Jeg stikker i blomsterjord i høje lerpotter, som igen sættes i en krukke, hvor jeg kan vande nedefra. Efter nogle måneder bliver det til flotte planter. Jeg graver planterne ned sådan som de ses på billedet.
I år har jeg haft lyst til også at frøformere - sådan bare for sjov. Frøene er kommet op nu - men jeg ved ikke om hver spire skal være en plante eller om jeg skal potte flere sammen når jeg prikler ud.
Det er gået rasende hurtigt med frøformeringen. Blot 5 dage siden jeg såede - og Salvia Nemorosa er allerede kommet op.
Med hilsner
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2013 kl. 15.00

Her viser jeg min fremgangsmåde:
strikingeshave.blogspot.dk/2010/07/stiklingeformering-af-salvia.html
Mange havehilsner
Ingeborg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 13. januar 2014 kl. 21.49

Tak, så et det lige at finde nogen med en plante. Vil nu prøve at så dem, skønt det ser effektivt ud, det du har gang i.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 14. januar 2014 kl. 7.44

Texassalvie er da så vidt jeg ved en sommerblomst, og ikke en staude.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. januar 2014 kl. 13.44

Jeg har gemt etíketten, som kan være forkert, men:
"Salvia farinacea", er egentlig en staude, men fordi den ikke er hårdfør, dyrkes den hos os i Danmark som en etårig sommerblomst.
En Salvie som ligner meget er denne:

have.johansens-planteskole.dk/plantesortiment.aspx?category=7&type=1&search=s&plant=25607

Med venlig hilsen
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 15. januar 2014 kl. 13.16

Du har da ret, der er da stadig liv i mine Texas salvie, selvom der har været frostvejr her i Midtjylland.
Har lige gravet 8 planter op og sat dem i potter på et frostfrit sted.
Dejligt at lære noget nyt.

Nyt svar til emnet »Staudesalvia – stiklinger og frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Staudesalvia – stiklinger og frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider