Forum

Stiklinger med hæl af Ribes

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Garde, 4. august 2013 kl. 10.25

Kære havenyt

Jeg har hørt at man skal tage stiklinger med hæl af livlive 1.års skud, så skulle det kunne blive til en dejlig busk, og man kan gøre det med ribs, stikkelsbær, solbær, osv.

(hæl = stiklingen rives af ved stammen, og noget af stammens bark ryger med)

Men spotter man egentlig man disse 1.års skud?? Nogle af skuddene ser godt nok friske ud, og jeg regner med at de er 1. års. MEN midt på skuddet skifter det farve fra grønt til brunt, så jeg tænker at det måske er et 2. års skud der blot er vokset videre i år.

Hvordan tager man stikling med hæl af sådan et? Eller skal man finde en helt friskt skud?

Og hvad med tidspunktet...skal jeg vente til oktober, eller er det fint at tage stiklingen og stikke den i en potte/jorden nu her i august?

Tusind tak og KH

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle *, 4. august 2013 kl. 11.45

For at få hælen med, skal du lave et lille riv i kvisten du vil have af. Det er ikke svært.

Men det kan også lade sig gøre at lave nye buske ved at læggen en gren på jorden evt holdt fast med en sten, så vil den selv lave et nyt rodnet.

Tidspunktet for at lave stiklinger kender jeg ikke. Selv har jeg lige fået revet nogle kviste af min ligusterhæk, og da den er gammel har jeg forsøg i gang med at lave nye skud af disse. Man kan altid prøve sig frem.

Nyt svar til emnet »Stiklinger med hæl af Ribes«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklinger med hæl af Ribes

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider