Skrevet af: Ghita E, 29. juli 2013 kl. 21.07
Jeg har nogle vinplanter på friland, som står med klaser nu. Jeg har lovet en at han k nogle grene til stiklinger. Kan jeg godt skære nogle grene af nu, som alligevel er i vejen, eller er det et dårligt tidspunkt?? I så fald, hvornår er det bedre??
Venligst Ghita
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. juli 2013 kl. 22.22
Hej Ghita
Jeg tror, at den har været oppe at vende her før - har du prøvet søgefunktionen oppe til højre?
Skrevet af: Holger Pedersen, 29. juli 2013 kl. 22.33
Hej Ghita E.
Du kan sikkert godt klippe stiklinger af din vindrueplante i de nærmeste dage, men det bedste tidspunkt at klippe stiklinger på, er imellem jul & nytår.
Tidspunktet er bedst lige dér, fordi planten er gået i hvile og grenene endnu ikke er blevet skadet af frosten.
Hvis du vælger at klippe stiklinger nu, så skal de helst være blyant-tykke med 3 knopper, hvor den ene skal ned i jorden, den midterste skal være lige i jordoverfladen med jordkontakt (Nogle vindruesorter skyder bedst rødder lige under knoppen).
Husk at sætte en HVID plastpose over stiklingerne i potten, klip hul i plasten når du kan se en øget bladudvikling.
Man kan evt. sprøjte stiklingerne med en atamonopløsning mod evt. svamp (1 dl. atamon pr. 5 liter vand).
Hvis du vælger at klippe stiklingerne imellem jul & nytår, så kan du nøjes med at sætte stiklingerne på samme måde som de grønne stiklinger, men med vinterafklippede behøver du ikke at dække med noget som helst, bare potten med stiklingerne står lidt beskyttet, så skal de nok skyde til foråret og gro fint, hvor du så til eftersommeren kan prikle dem ud i hver sin potte. Næste år kan du så udplante planterne på deres blivested.
Venlig hilsen
Holger Pedersen
Marbækvej 11 A, 3600 Fr.sund
Tlf.nr.: 4731 4705,
hvis jeg ikke tager den, så
mobil: 3033 8311
Skrevet af: Ghita E, 2. august 2013 kl. 0.10
Mange tak for rigtig gode svar!
Skrevet af: Holger Pedersen, 26. august 2013 kl. 23.55
Hej Ghita E.
Jeg kan nu se, at jeg ikke har skrevet min mail-adresse på mit svar til dig.
Og lige for at undgå alt for meget sludder fra andre, så er der nogle der har ringet mig op, og spurgt om min mail-adresse,(også).
Så det gør jeg herunder:
Venlig hilsen
Holger Pedersen
Marbækvej 11 A, 3600 Fr.sund
Tlf.nr.: 4731 4705,
hvis jeg ikke tager den, så
mobil: 3033 8311
Mail: hope@post.tele.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kan jeg skære grene afvinplanter nu?