Skrevet af: Johnny Jorsal, 28. juli 2013 kl. 9.45
Jeg har læst et andet sted herinde at Lupiner kan plantes hele året, og jeg står og skal bruge en masse i foråret i forbindelse med en haveomlægning, men tænkte at jeg lige så godt kunne så dem nu, så jeg har været i en vejgrøft og klippe en masse frøstande af, dem har jeg så bælget og har fået en fin lille bøtte med frø. De skal sås i potter, da de som før nævnt først skal bruges i foråret, men hvad ville være bedst, at lade potterene stå ude, sætte dem i et sydvendt vindue, eller sætte dem i drivhuset?
Mvh
Johnny
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. juli 2013 kl. 10.50
Afhængig af sorten burde de kunne stå ude hele året - dem du har hentet i grøften har vel også været ude hele året.
Men du skriver "bruge" næste forår - betyder det planter eller blomstring?
Lad dem bare stå på friland et beskyttet sted, så burde det være fint. De gror fx også i Island, hvor det jo er noget koldere end hos os.
Skrevet af: Mogens; E., 28. juli 2013 kl. 19.45
Freya.
Det er en lidt anden type lupiner der gror på Island, Lupinus Nootkatensis. De første lupiner blev sået i 70 erne fra fly for at binde og forbedre jorden. De er alle blå med små torne og dækker i dag meget store områder da de kvæler andre planter. Planterne har taget overhånd og bliver nu betragtet som en invasiv art.
Skrevet af: Freya Grossmann, 28. juli 2013 kl. 20.20
Yep, men lupiner er ikke lige frem en tropisk plante. Ville du ikke bare foreslå at sætte dem udendørs i vinter, hvis frøene er fra en dansk grøftekant?
Skrevet af: Mogens; E., 28. juli 2013 kl. 21.58
Du har helt ret, Freya.
Skrevet af: Johnny Jorsal, 29. juli 2013 kl. 9.14
Det vil sige at jeg bare skal så dem i potter og lade dem stå ude i vinter, ikke noget med drivhuset, hverken nu eller til vinter.
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 29. juli 2013 kl. 14.58
Nej, det skal du ikke. Det er jo også sådan, de selv spreder sig. Så det kan de sagtens klare.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lupiner i drivhus eller ude