Forum

Kan man så gøgeurt?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Flemming Lindberg, 16. juli 2013 kl. 13.13

Jeg har omkring 1990 gravet mig et par små bassiner i vores have, og i den forbindelse købte jeg forskellige af vandplanter og planter til fugtig jord (eng).
Der imellem var også gøgeurt, og de har bredt sig til begge bassiner, og den eneste måde jeg mener, at de kan have spredt sig må være ved selvsåning.
I år har jeg prøvet at studere dem lidt nærmere, selv om der har været og er mange frugtstande, syntes jeg, det kunne være rart med lidt ekspertise vedrørende indsamling af frøene.
Skulle det lykkes mig at indsamle frø, så kan jeg ikke forestille mig andet, end at der sikkert kunne være nok til nogle af herværende medlemmer.
Jeg glæder mig til nogle ekspertudtalelser!
Hilsen Flemming Lindberg!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. juli 2013 kl. 22.10

Gøgeurt kan let så sig selv, hvis den svamp, den lever i symbiose med, er til stede i jorden.
Hvordan du har fået den ind i haven, ved jeg jo ikke, men man må ikke plukke eller sælge de fredede blomster eller frø deraf.
Frøet er som støv og spredes med vinden.
Hvorfor ikke bare nyde dem ,hvor de slår sig ned?
Anne Marie

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 29. juli 2013 kl. 16.24

Det er vist lidt en fabrikshemmelighed hvordan de produceres. Nemt er det i hvert fald ikke. De har det med at selv vil bestemme hvor de vil selvså sig. Jeg gætter på at mine egne mislykkedes forsøg skyldes, at der ikke har været den rette svamp i jorden.
De steder hvor den ser ud til at sprede sig bedst naturligt i de haver jeg har set, er i klyner og bede med trædebregner...
Spændende om andre har erfaringer de vil dele.

Og husk at man ikke må samle orkide frø i naturen!
Planterne kan efterhånden skaffes på en del planteskoler rundt omkring.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Flemming Lindberg, 24. august 2013 kl. 8.46

Nu er det lykkedes mig at begynde indsamlingen af gøgeurtefrøene, men de er endog meget små, så jeg måtte tage hele den indtørrede frøkapsel, jeg tror ikke man kan tage blot et enkelt frø.
Indsamlingsperioden er dog først lige begyndt, og jeg tror jeg kan samle frø i en 8 - 14 dage endnu, men som sagt er jeg novice på området, så det bliver på forsøgsstadiet jeg må gøre mine erfaringer.
Hilsen, Flemming!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 24. august 2013 kl. 12.23

Flemming, jeg synes, det er lidt synd, at du høster frøene og måske forærer dem til nogen, der ikke ved, at de KUN trives, hvor den nødvendige svamp er i jorden. Du riskerer at udrydde dem fra din have, for bestanden er er sikkert afhængig af selvsåning, måske lever den enkelte plante kun kort tid.
Med f.eks. perlehyacint skal man heller ikke fjerne frøstandene, for de formeres kun via frø, de formeres ikke ved at danne nye løg som andre løgblomster.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. august 2013 kl. 23.00

Der findes en bog på engelsk skrevet af en dansk forsker og heri kan man læse om formering af Frilandsorkideer . Dette kan ske hjemme i et køkken ved hjælp af en trykkoger, saft fra en ananas, specielgødning ,reagensglas og pinlig renhed .
For det er det sidste ,som er det vigtigste og det er som regel her det går gal .
Hvis man er heldig og få lavet et rent dyrkningen substrat og for frøene til at spirer vil de vokse indtil der ikke er mere gødning i substratet og så skal man have dem over på et nyt eller ud i jorden og her kan man også risikere at de går til eller mange af dem gør det . Som regel sker der det at man får svampe og bakterier med i sine glas og så vil frøene ikke spirer . Frøene skal desuden også høstes på et bestemt tidspunkt , hvor kapsel ikke må være for moden.

Når man bruger denne dyrknings metode behøver man ikke at la frøene blive inficeret med en svamp .

Nyt svar til emnet »Kan man så gøgeurt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kan man så gøgeurt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider