Skrevet af: Henriette B., 11. juni 2013 kl. 22.37
Jeg har for andet år i træk, selv sået mine tomatplanter i vindueskarmen. Da vejret tillod det, blev de plantet ud i haven. Ikke i drivhus, men i store krukker, der står op ad husmuren og har sol hele dagen. Sidste år blev planterne lidt for vilde og jeg fik ikke nippet nok side-skud. Så vi var ved at drukne i tomater.
Jeg kender ikke sorterne. Men jeg har sorte tomater, små aflange orange og rød bøf tomater & gule cherry tomater.
På nuværende tidspunkt er planterne i fuld gang med at sætte blomster og de er op til 1,5 meter høje. De er nippede og meget fine.
Men i dag opdager jeg, at de har sat nye skud på det nederste af stammnen. På de to planter jeg har plantet på friland kommer der nye planter op ad jorden helt tæt til stammen!!!
Hvad gør jeg med dem? Skal de skæres af?
Jeg spekulerer på, om de tager for meget næring, så resten af planten ikke får hvad den har brug for. For samtidig ser det ud til, at den ene af planterne på friland er ved at miste farven på de nederste grene.
Hvad gør jeg???
Venlig hilsen
Henriette
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juni 2013 kl. 7.21
Hej Henriette
Det er bare sideskud, så du kan roligt tage dem af :) Hvis der er god plads i krukken, kan du lade et enkelt blive, men ellers er det bedst at fjerne dem som alle de andre sideskud.
Det er helt normalt, at de nederste blade bliver kedelige - på et tidspunkt bliver de helt gule, og så kan du bare pille dem af.
Efterhånden som klaserne modner, kan du også fjerne bladene nedenunder dem - det giver luft og mindsker risikoen for evt. gråskimmel.
Skrevet af: Henriette B., 12. juni 2013 kl. 12.24
Hej Anja
Tusinde tak for dit svar.
Jeg er bare stadig i tvivl om jeg bare kan skære de nye skud af. For de er blevet lidt store. Og jeg har fået at vide, at man ikke må skære store skud af, for så bruger planten al sin kræft til at reparere "såret".
Jeg kan sagtens lade dem være, der gro i fri jord, men på nogle af de andre planter er de nye skud ca 15 cm lange og måske en cm i diameter hvor de sidder fast.
Tror du stadig jeg skal skære dem af?
Venlig hilsen
Henriette
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juni 2013 kl. 14.14
Jeg plejer at knække sådan nogen af uden problemer, så jeg ville gøre det :) Det er bedre at knække dem af end at klippe dem - hvis du klipper, kommer der til at sidde et lille stykke tilbage, som kan sidde og rådne på stammen.
Hvis du ikke har lyst til at være helt så voldsom, kan du jo også bare nippe spidsen af, så skuddet ikke vokser mere - så bliver det kun et lille sår.
Skrevet af: Peter A., 12. juni 2013 kl. 14.25
Hvorfor dyrker du tomater i krukker ?? De ville blive dobbelt så store og yde meget mere hvis de var plantet direkte ned i jorden , og dermed få mulighed for at udvikle et stort rodnet , som typisk er mere end 2m fra planten.
Peter A.
Skrevet af: Mogens; E., 12. juni 2013 kl. 21.31
Det må være en trykfejl, mere end 2 m. fra planten.
Så stort et rodnet har mine 2matplanter aldrig haft på friland.
Skrevet af: Peter A., 12. juni 2013 kl. 22.35
Nej det er ikke en tyrkfejl , når jeg om efteråret river mine tomatplanter op er der flere meter rødder til alle sider , jeg vander aldrig mine tomatplanter men lader rødderne selv finde vand.................og det virker........
Peter A.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Er mine tomatplanter ved at få børn?