Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. maj 2013 kl. 23.07
Den kønneste bunddækkeplante, som ikke vokser højere end 20-25 cm er hasselurten. Når den først har etableret sig et sted som svarer til dens behov, dækker den villigt bunden.
Nu er jeg blevet meget i tvivl om hvordan jeg bedst formerer den. Jeg har brug for mange planter.
Jeg har i flere år høstet mange frø og drysset dem rundt omkring, hvor jeg gerne ville have bunddække. Men jeg hakker desværre ofte de små kim planter op sammen med ukrudtet.
Planterne har ganske usynlige blomster, nærmest små kapsler eller "nødder", som sidder under bladene og tæt ved jorden. Når vi når hen i juni/juli måned er der så mange frø på mine fliser at jeg kan "skovle" frøene op på et fejeblad. Frøene ligner nærmest groft kaffegrums.
Nu har jeg i flere år smidt frøene i et solbeskinnet bed, som er fyldt med runde strandsten, som ligger i sand. Året efter myldrer det op med småplanter.
Jeg vil gerne vide, hvordan jeg så skal bære mig ad med at lave disse småplanter til egentlige udplantningsplanter, som jeg ikke kommer til at hakke op ved en fejltagelse. Hvilken jord? Skygge? sol?
Jeg har Hasselurten i et stort bed på terassen, som bunddække for små træer og buske. Hvad kan jeg ellers byde denne smukke plante?
Vi har stiv lerjord, som er forbedret igennem 40 år og nu endelig er til at arbejde med.
Billedet viser "ynglepladsen" for Hasselurten. Her står der 3 større eksemplarer for at jeg kan huske at jeg har smidt frøene i dette bed.
Mange venlige hilsner
Ingeborg
Et andet spørs
Skrevet af: Elsebeth Brandenborg, 28. maj 2013 kl. 5.32
Hej Inge,
Du har ret i, at den er køn. Jeg tror at jeg også vil have den.
Du har jo rigelige mængder af frø - det er en god ting. Jeg ville så disse frø i nogle bakker eller potter, som jeg ville lade stå udenfor (evt. dækket med fiberdug, så solsortene ikke går amok i jorden). Når så småplanterne er kommet op og har en passende størrelse, ville jeg prikle om i (mange) små potter, ligesom når man sår sommerblomster eller stauder i øvrigt. På denne måde er de beskyttet. Det kan være, du skal prikle om yderligere en gang, inden planterne er store nok til at plante ud i "den virkelige verden", men det lyder til, at de er forholdsvis robuste og måske kan klare sig med en enkelt ompotning. De skal bare nå at blive så store, at du kan identificere dem og ikke hakke dem om.
Elsebeth
Skrevet af: Jens Knudsen, 29. maj 2013 kl. 9.31
Hej Inge.
Hasselurt er utrolig køn, navnlig i store flader på et skyggefuldt sted.
Jeg har den en del steder i min store have. Bedste kombination er et sted med store Hosta i baggrunden og Storkonval svævende midt over fladen.
Jeg får den frøsået mange steder. Myrerne slæber frøene rundt. De kommer op uventede steder til stor glæde og hvis de støder øjet, er de ikke svære at hakke væk.
Jeg har forsøgt at udplante frøplanter, men resultatet lader vente på sig og eksperimentet druknede i ukrudt og faldt for hakkejernet.
Bedste metode er udplantning her i det fugtige vejr, vi har lige nu.
Grav en blok op et sted, det ikke gør noget. Del blokken i stiklinger, der bliver rigtigt mange og plant dem i god humusjord et skyggefuldt sted i en afstand af ca 10 cm. Mærk duften i lighed med kanel, når næsen er i nærheden under plantningen.
Plej dem med vand, håndlugning og omsorg og allerede efter 1 sæson er de godt i gang.
3 år er bedet fuldstændigt tæt og lukker helt af for ukrudt
Hilsen Jens
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. maj 2013 kl. 21.47
Tak for svarene til Elsebeth og Knud
Jeg er stadigvæk lidt i vildrede med hasselurtens foretrukne grobund. Jeg havde for nogle år siden flere små bede med sand og runde strandsten på terassen. I eet af bedene er det meget længe siden jeg har set noget til stenene. Min formodning går på at det er ideelt med sand og varme fra stenene, selvom de jo ikke længere bliver opvarmede af solen når hasselurten dækker dem. Men alligevel er de måske et varmereservoir. Se billedet.
Er det mon bedst at plante småplanterne/stiklingerne i en meget sandig og næringsfattig jord? Umiddelbart ser selve planten jo så struttende ud at man skulle formode at den havde det bedst i en næringsrig muld. Hvad mener eksperterne om det?
Mange venlige hilsner
Ingeborg
Skrevet af: Lone Brems, 31. maj 2013 kl. 8.10
Hej Inge Hansen
Eksperterne har svaret allerede !
Find Henrik Ahlmann's svar under emnet Spørg Eksperterne. Bare skriv "Hasselurt – en elegant bunddækkeplante" i søgefeltet øverst på Havenyt's side.
Med venlig hilsen fra
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Assarum Assareum – Hasselurt