Forum

Champingnon muld

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ruth Lorenzen, 10. maj 2013 kl. 17.20

Jeg har fået en trailer fuld med Champignon muld, kan rabarber og andre planter i køkken haven få for meget når det bliver Fræst/gravet ned , kan jeg grave det ned ved jordbæerne nu, kan jeg lægge det imellem kartoffel rækkerne, og kultivere det ned.
venligst
Ruth Lorenzen

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. maj 2013 kl. 18.20

Hej Ruth Lorentzen

Ja dine planter kan få for meget champignonmuld - men der skal nok et lag på over 3 cm. tykkelse til, før det er for meget.

Det bedste du kan gøre nu er ikke at fræse og grave - og slet ikke at vende rundt på jordlagene og opnå at få et lag champignonkompost placeret under 5 - 10 cm muld.

Løsn jorden grundigt med en greb - vend ikke !
På de områder i køkkenhaven, hvor du skal have sået frø fordeles 2 - 3 cm champignonmuld ovenpå den løsnede jord og det arbejdes lidt ind i overfladen med en grovtandet rive. Riv området til sidst med en fintandet rive - og så er jorden klar til såning.
Én enkelt køkkenhaveurt nemlig bønner ( plus evt. krydderurter) skal ikke have gødning overhovedet - de trives ikke med for rigelig adgang til næringsstoffer.

Der hvor du vil sætte kartofler eller plante kål, porre, selleri osv er den bedste fremgangsmåde at løsne jorden med en greb, jævne med en grovtandet rive og brede et lag champignonmulden (ca 3 - 4 cm) ud ovenpå jorden. Derefter kan alle de næringskrævende urter sættes eller plantes.

Ved at gøre som beskrevet opnår du flere fordele: Ukrudtet spirer ikke så nemt igennem et lag champignonmuld, næringsstofferne frigives og siver ned i jorden sammen med regnvand hen over sommeren, fordampningen i tørre perioder mindskes, jordstrukturen forbedres, der bliver levestedet og gode forhold for orme og andre smådyr - og ikke mindst kan du springe over det tunge gravearbejde med helt god samvittighed !

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Champingnon muld«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Champingnon muld

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider