Skrevet af: Nina A.N., 11. april 2013 kl. 8.21
Hej
Nu har jeg fuldt en del med herinde, og det virker som om, der er en masse dygtige folk - så håber I kan hjælpe mig!
Jeg har sået stokroser for første gang i år. De kom fint frem også med første bladsæt, men nu er de begyndt at visne - især kimbladene. Jeg har lige priklet dem om i næringsholdig jord. Jeg har desværre kun haft mulighed for at stille planterne ved stuetemperatur. De står i et sydvendt vindue.
Ved I, hvad jeg har gjort galt? Og hvad kan jeg gøre nu?
Håber I kan hjælpe, så jeg kan nå at redde mine plantebabyer:)
VH
Nina
Skrevet af: Peter A., 11. april 2013 kl. 9.58
Jeg har 25 stokroser som jeg såede i starten af marts og de står fint , du skal så i den rigtige jord dvs. så og priklejord ,og i hver sin potte , hvis de står i fuld sol i et sydvindue er fordamningen stor og de tørrer hurtigt ud , jeg bruger 0.5l engangs fadøl krus som mikrodrivhus stillet med bunden opad oven på potten , det holder på fugtigheden og dæmper lyset noget, brug flere krus oven på hianden midt på dagen , når solen er stærkest .
Et sydvindue her i foråret kan være en dødsfælde for små planter da det er stillestående luft som bliver meget varm og tør , hvis vejret er til det så sæt dem udenfor om dagen på et beskyttet sted.
Du kan godt redde dine små planter , de er sat tilbage men skal nok komme.
Peter A.
Skrevet af: Nina A.N., 11. april 2013 kl. 10.07
Hej Peter
Tusind tak for dit hurtige svar! Hvor godt at høre, at de kan overleve:)
Jeg såede dem i så- og priklejord, men har lige priklet om i "almindelig" pottemuld. Jeg vil fluks sætte dem i minidrivhus (god idé med ølkrus!). Tror du, det ville være bedre at stille dem i et nordvendt vindue?
Skrevet af: Peter A., 11. april 2013 kl. 15.27
Stokroser er, når de har udviklet et godt rodnet og blade ud over kimbladene til fuld sol , nordvinduer dur ikke til stokroser.
Det er bedre med sydvinduer, bare man i starten, skygger midt på dagen , og lad være med at overvande for så udvikler de ikke noget særligt rodnet.
Du kan også snart så på friland på blivende sted , men så blomster de først til næste år og det har vi ikke tid til at vente på.............
Peter A.
Skrevet af: Nina A.N., 12. april 2013 kl. 8.29
Det er nemlig rigtigt:) Jeg vil gå i gang med at redde "de små". Mange tak for hjælpen!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stokroser – kimplanter visner