Forum

Avispotter?!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 8. april 2013 kl. 19.17

Hej med jer. Har tænkt mig at lave nogle avispotter til mine blomster og.... Ja.. Er tryksvært okay? Sammen med grøntsager ? Og der ikke bly i tryksvært? Bruger i det uden kvaler, selvom det er en øko have man vil have ? Håber på svar . DBH Mathias

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. april 2013 kl. 20.15

Hej

Avispapir kan sikkert indeholde miljøfremmede stoffer og hdu kan sikkert også finde deklarationen et sted. Bly tror jeg ikke du skal være bange for - det er meget få steder, hvor det stadigt er lovligt.

Du tager ikke skade af at lave avis-potter og din grund bliver ikke klassificeret som "forurenet". Så er de vigtige ting på plads: Mig og mine penge :-D

Ved at lave dine egne potter af avispapir sparer du tørvemoserne i forhold til spagnumpotter og råolie i forhold til plasticpotterne, så der er ikke noget at betænke sig på...

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 8. april 2013 kl. 20.43

Nej okay :) det er jo selvfølgelig rigtig.. Var bare ikke klar over om det indholdte noget der bestemt ikke var godt :) DBH Mathias

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. april 2013 kl. 21.50

Nogle steder anbefaler man også at kompostere aviser, især de steder hvor man har kompostorme og hvor man ønsker struktur i komposten . Det ville man ikke gøre hvis man havde problemer med bly eller tungmetaller .

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. april 2013 kl. 7.17

Hej Mathias Hansen

Informationscenter for Miljø og Sundhed har den viden, du efterspørger - og centret formidler den viden, så man får overblik og bliver i stand til at vælge på et ordentligt grundlag.

Avispapir og tryksager :
www.forbrugerkemi.dk › Produkter › Hjemmet › Papir og pap25/02/2013 – Trykfarve, blæk og tonere kan indeholde stoffer, som kan belaste miljø og sundhed.

Råd om papir og pap :
www.forbrugerkemi.dk › Produkter › Hjemmet01/03/2013 – Det er muligt at tage hensyn til miljø og sundhed, når du køber og anvender varer , der er lavet af papir eller pap.

Vil du lave potter af papir - så brug svanemærket papir !

Søren Dunn's synspunkt om at afstå fra at bruge tørvmosbaserede potter eller "dyrkningsklodser" er jo både fornuftigt og økologisk. Det er ikke nogen god løsning at anvende disse produkter.

Med venlig hilsen fra
Lone

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 9. april 2013 kl. 18.17

Mange tak for svarene, lidt forskellelige :)men spørgsmålet er ko så om lokalavisen er svanemærket :)?! DBH Mathias

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. april 2013 kl. 19.18

Mathias du er på rette vej med egne potter af avispapir - svanemærke eller ej - hvis du vil gøre en indsats for miljøet. Papiret er jo lavet og avisen er læst og du giver den blot endnu en funktion og sparer dermed på ressourcerne.

Med hensyn til en evt. sundhedsrisiko ved ar bruge avispapir til potter for kimplanter, så er den ren teori i forhold til alle de kendte og målbare påvirkninger du ellers udsættes for, bare ved at bevæge dig igennem en af de større byer i landet.

Ja, avispapiret indeholder uønskede kemikalier, men du skal jo ikke spise avisen - vel? Og indeholdt avispapir betydelige mængder af farlige stoffer, ville avispapir jo være klassificeret som farligt affald og det er det ikke.

Når du udvælger avissider til potmakeren, så kan du jo også fravælge farvesiderne.

Afslutningsvis vil jeg lige nævne, at jeg absolut ikke vil tilsætte aviser i min kompost, men der taler vi jo også om helt andre mængder. Til gengæld komposterer jeg gerne mine ikke-økologiske appelsinskræller, blomsterbuketter, kaffegrums, ikke Svanemærkede kaffe- og tefiltre m.m. Det gør jeg fordi jeg finder det bæredygtigt, nemt og praktisk og så kan vi klare os med en lille affaldsspand - det giver så også lidt bonus på privatøkonomien.

Men jeg er jo hverken perfekt eller teoretiker, blot interesseret i organisk dyrkning af min køkkenhave og det kører bare fint i praksis.

Nå, nu har jeg godt nok brugt meget strøm og jeg har fravalgt den grønne strøm, så min CO2-kvote er sluppet op :)

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 10. april 2013 kl. 9.32

Det bedste man kan gøre med gamle aviser er at aflevere dem i genbrugs containeren , hvis man selv vil lave miljørigtige og sunde potter , brug tømte mælke/appelsinkartoner , skær dem til i højden og lav et hul i bunden , da de er firkantede tager de ikke megen plads....

P.A.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. april 2013 kl. 17.07

De er bare ikke egnet til udplantning eller kompostering, da de er beklædt med PE-plast indvendigt, som ikke forgår og ikke gennemtrænges af rødderne.

Men ellers er de robuste og gode til fremavl af lidt større udplantningsplanter, da de ikke opløses som avispapir.
Og så kan de jo bortskaffes som vanligt efter brug :)

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mathias Hansen, 11. april 2013 kl. 19.37

Ja okay, nej mælkekartoner kan vel ikke forgå. Til forspirring er det jo okay :) har fundet ud af at Camilla plum sælger potmaker, og hun plejer jo ikke at foreslå/sælge ting der ikke er ok, for natur og økotænkning :) DBH Mathias

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Hansen, 13. april 2013 kl. 7.11

Jeg har lige lavet Potter med potmaker af brune kaffefiltre. Det ser ud til at fungere fint

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Kjøller, 13. april 2013 kl. 21.20

Ville man egentlig ikke også kunne bruge tomme toilet og køkkenruller? Dem er der jo sjældent reklamer på... og de findes da tit i svanemærket udgave...
Har i flere år lavet Potter af aviser til forspiring af lathyrus, bare sådan viklet om en havlitters plastflaske og foldet i bunden, i med jord og frø og så en halvslap elastik udenom. Fungerer fint hvis de stilles lidt tæt i en trækasse eller lignende... Stort set gratis....

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 13. april 2013 kl. 21.37

Man kan sagten bruge aviserne. Man skal husk på at der er sket en forbedring af tryksværterne, end der var for bare 30 år tilbage. At typograferne også er blevet obs på det de går og arbejder med til daglig at vi næppe bør frygte det værste . Kan man vælge svanemærket tryk eller noget uden tryk skal man tage dette men man bør som udgangspunkt ikke frygte aviserne .

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 13. april 2013 kl. 22.05

Afhængig af ens politiske observans, så vil jeg nu ikke give Søren helt ret i, at man ikke bør frygte aviserne ! ! !
Men selvfølgelig med lidt jord og lidt frø i, så kan vel selv den styggeste avis gøre lidt gavn ?
Og så er juice-kartoner nu slet ikke så towlige. De kan genbruges år efter år, og de har en god størrelse til roddannelse og er lette at "tømme" for udplantning når der er et passende rodnet.
Og så belaster de jo ikke miljøet mere end hvis de smides ud lige når man har drukket indholdet.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 25. april 2013 kl. 11.21

Aviser er lovlige til indpakning af fisk. Og der har ikke i min levetid (siden 1945) været bly i nærheden af avispapir. De blev dengang trykt med trykplade i zink (efter en sats i bly). Nu sker det med trykplade i aluminium.
Forestil jer en vinkelhage med løse blytyper drøne rundt i en stor rotationspresse i et oplag på 250 tusind - nej vel?
Hvis der ikke bruges for mange lag papir, bliver potten bare gennembrudt af den lille plante og ned brudt af orme, svampe og bakterier, selvom det koster lidt nitratkvælstof at nedbryde cellulose. Det er derfor landmændene gerne vil brænde halmen af på marken i stedet for at pløje den ned.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Sørensen, 22. maj 2013 kl. 12.30

Hej Hanne :)
Jo - man kan sagtens bruge toilet- og køkkenruller til at så i. Det har jeg gjort i år med tomat- og snack-peberfrø. Da planterne var klar til første ompotning kunne jeg lige så stille rulle pappet af og se de fine, lange rødder, og helt uden at beskadige dem plante i nye potter.
Jeg kunne sikkert også bare have sat rullen med planten direkte over i ny potte, men jeg var lidt nysgerrig for at se, hvordan rødderne havde udviklet sig...

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 22. maj 2013 kl. 12.58

Man behøver ikke en "pot makker" . Man kan bare bruge bunden af en ølflaske, rulle papiret rundt om den, folde, hive potten lidt af og klemme kanten i bunden så den bliver lidt " skarp". Voila et stk. potte

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 22. maj 2013 kl. 14.04

Jeg bruger en tømt spraydåse, der har været barberskum i. Der er en fin kant forneden. Andre spraydåser og konservesdåser har en udragende rullet kant og er umulige at trække potten af.
Og tre lag avispapir ER altså lettere for de små rødder at gennembryde end røret fra køkken- eller toiletpapir.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 22. maj 2013 kl. 15.13

Hvis man ønske sig en potmaker skal man kigge efter i Netto. for nogle uger siden havde de dem til salg for kr 30,- men nu ligger de rundt omkring til nedsatte priser og det billigeste jeg har set var kr 18,-

Men som i har erfaret er det ikke nødvendigt med en potmaker. En sodavandsflaske i plast ,der koster kr 3,50- kan også benyttes

Nyt svar til emnet »Avispotter?!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Avispotter?!

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider