Skrevet af: Jeanne Maria Fjorback, 5. april 2013 kl. 11.07
Efter et par års byggerod, er en del af staudebedet er desværre kørt godt op og der er vendt dårlig jord/ler i :o(
Dvs. hvor jeg før havde dejlig, let muldjord nu døjer en del med tung, leret jord. Hvad kan jeg gøre for at forbedre jorden? Nogen steder er jorden for lav, så der skal køres mere jord på.
En gang var der en der sagde jeg skulle lægge sand på den lerede jord, som så ville arbejde sig ned og blande den lerede jord?
Der hvor jeg mangler jord - er det bare at smide jord ovenpå, og så er alt fryd og gammen igen? :o)
Skrevet af: Jeanne Maria Fjorback, 5. april 2013 kl. 11.08
Stederne med manglende jord er ikke mere end 10-15 cm i højden.
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. april 2013 kl. 12.54
hej Jeanne
Prøv at søge på jordforbedring oppe i søgefeltet til højre - så får du nogle gode forslag til, hvad du kan gøre :)
mvh
Anja
Skrevet af: Henry G., 5. april 2013 kl. 15.47
Hej Jeanne fyld op til den ønskede højde med 0/2 vasket sand (lerfrit) og bland de øverste 10 - 20 cm før du planter stauder m. m. igen, hvis du derimod fylder jord på nu, vil leret "æde" det i løbet af kort tid, og du er tilbage i "lertiden" vent derfor et par år, før du tilsætter jord eller lign. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. april 2013 kl. 15.51
Sand/grus gør nok jorden lettere - men det giver jo ikke en levende og god muldjord, der skal lidt mere til, hvis det er det, man er interesseret i :)
Så jeg vil bestemt foreslå dig at dyrke mit link herover en smule...
Skrevet af: Poul Børge Pedersen, 25. april 2013 kl. 11.28
Få fat i Troels V. Østergaards "Økologisk køkkenhave". Der er en komplet opskrift.
Jeg begyndte for to år siden med et stykke med groft stenblandet sand med et al-lag et spadestik nede. Det lignede bekvem muld da jeg var i det for en uge siden (det er placeret i Småland) og har leveret køkkenurter i to sæsoner foreløbig.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Lækker muldjord igen – hvordan?