Forum

Hestemøg – men til hvad?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Holm Villadsen, 19. marts 2013 kl. 21.30

Jeg er stadig nybegynder i økologisk dyrkning, og vil gerne have råd fra de mere erfarne af jer.
I dag fik jeg et pænt læs hestemøg leveret; men jeg aner faktisk ikke, hvordan jeg bedst kan anvende dette.
Dog har jeg forstået, at man kan plante græskar på sådan en bunke; men hvad mere?
Kan jeg blande det i min kompost sammen med køkkenaffald m.v.?
Jeg vil blive meget glad for nogle idéer til dette. Tak!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. marts 2013 kl. 21.48

Det vil være en rigtig fin ide at kompostere det - og gerne sammen med din almindelige kompost.

Og ellers skal det blandes godt op med alm. jord. Græskar vokser gerne i det, mens det komposterer.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2013 kl. 22.08

Du skal være glad for at få det leveret, vi andre kører lang efter det og henter det i små omgange. Det er rigtige godt, bl.a fordi du ikke kan brænde dine grønsager af . Det er gavnlig for jorden og i komposten sætter det også fut i omsætningen . Især Kompoorme nyder godt af det, hvis det holdes fugtig . Jeg bruger meget af det ,dog er der en del blandet halm i men i løbet af sæsonen forsvinder dette . Det er i øvrig utrolig hvor meget jorden kan omsætte i løbet af en sæson, af organisk materiale, så du kan god lægge et tæt læg ud med det samme .

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. marts 2013 kl. 8.51

Hej Bente Holm Villadsen

Du kan have stor nytte af en meget informativ artiklel i Havenyt's arkiv - bare skriv søgeordene: "varmkompostering i praksis", så dukker den op.