Forum

Hestemøg – men til hvad?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Holm Villadsen, 19. marts 2013 kl. 21.30

Jeg er stadig nybegynder i økologisk dyrkning, og vil gerne have råd fra de mere erfarne af jer.
I dag fik jeg et pænt læs hestemøg leveret; men jeg aner faktisk ikke, hvordan jeg bedst kan anvende dette.
Dog har jeg forstået, at man kan plante græskar på sådan en bunke; men hvad mere?
Kan jeg blande det i min kompost sammen med køkkenaffald m.v.?
Jeg vil blive meget glad for nogle idéer til dette. Tak!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 19. marts 2013 kl. 21.48

Det vil være en rigtig fin ide at kompostere det - og gerne sammen med din almindelige kompost.

Og ellers skal det blandes godt op med alm. jord. Græskar vokser gerne i det, mens det komposterer.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2013 kl. 22.08

Du skal være glad for at få det leveret, vi andre kører lang efter det og henter det i små omgange. Det er rigtige godt, bl.a fordi du ikke kan brænde dine grønsager af . Det er gavnlig for jorden og i komposten sætter det også fut i omsætningen . Især Kompoorme nyder godt af det, hvis det holdes fugtig . Jeg bruger meget af det ,dog er der en del blandet halm i men i løbet af sæsonen forsvinder dette . Det er i øvrig utrolig hvor meget jorden kan omsætte i løbet af en sæson, af organisk materiale, så du kan god lægge et tæt læg ud med det samme .

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. marts 2013 kl. 8.51

Hej Bente Holm Villadsen

Du kan have stor nytte af en meget informativ artiklel i Havenyt's arkiv - bare skriv søgeordene: "varmkompostering i praksis", så dukker den op.

Fordelen ved at følge en gennemprøvet metode er, at det er let at gøre sig erfaringer - blandt andet med hvor fugtig sådan en dynge skal være (hellere lidt til den tørre side fra begyndelsen!) og hvor ofte den skal vendes / blandes påny for at alt materialet bliver omsat - dvs nedbrudt af bakterier, svampe og andre mikroorganismer.

Hvis du vælger denne metode kan du indblande i det løsrystede hestemøg, hvad du her og nu måtte have af grønt affald fra haven og køkkenet.
Overdækning kan være plast (som foreslåes i artiklen) - men en presenning eller nogen udtjente sække kan fint bruges.
Hvis du har lyst til at gøre flere erfaringer, kan du dække dyngen med løsrystet, tør halm fra et øko-brug, som presser småballer.
Og nej, halmen blæser ikke rundt i hele haven, hvis du straks efter dækningen af varmkomposten vander hele dæklaget let med en vandkande med bruserhoved.

Efter to - tre måneder (plus nogle vendinger af dyngen og lidt holden øje med fugtigheden i den) vil du have en (meget mindre!) dynge løs, brun, halvomsat kompost, som let kan "pakkes ud" og håndteres som næringstilskud i form af brunt jorddække til kartofler, kål, porrer, græskar og selleri.

Lige en ting du skal være opmærksom på, hvis du følger Søren Dunn's vejledning:
Hestemøg i uomsat form kan være vanskelig at få bredt ud i et sammenhængende lag (der vil typisk være klumper af halm eller "sammenkittet" halm og hestepærer i sådan en dynge). Hvis laget ikke dækker al jorden helt vil græsfrøene spire - og der er rigtig mange spiredygtige græsfrø i hestemøg! Du kan altså ved at brede dyngen ud i uomsat form risikere at skaffe dig et lugeproblem, der helt kan undgås, hvis du vælger varmkomposteringsmetoden. Frøene mister spireevnen i en varmkompost, som kan nå en indertemperatur på noget over 50 grader.

Med venlige hilsner fra
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 20. marts 2013 kl. 11.45

Jeg har ingen problemer med græsfrø selvom jeg bruger det direkte.ej ej heller at der er opstået en varmeudvikling . Det skyldes den den mængde halm som jeg har i . Men hvis du som Lone skriver behandler det , bliver det af et væsenlig bedre kvalitet og klar til brug og du skal ikke lægge så meget ud pr m2.

Nyt svar til emnet »Hestemøg – men til hvad?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Hestemøg – men til hvad?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider