Skrevet af: Bente Holm Villadsen, 19. marts 2013 kl. 21.30
Jeg er stadig nybegynder i økologisk dyrkning, og vil gerne have råd fra de mere erfarne af jer.
I dag fik jeg et pænt læs hestemøg leveret; men jeg aner faktisk ikke, hvordan jeg bedst kan anvende dette.
Dog har jeg forstået, at man kan plante græskar på sådan en bunke; men hvad mere?
Kan jeg blande det i min kompost sammen med køkkenaffald m.v.?
Jeg vil blive meget glad for nogle idéer til dette. Tak!
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. marts 2013 kl. 21.48
Det vil være en rigtig fin ide at kompostere det - og gerne sammen med din almindelige kompost.
Og ellers skal det blandes godt op med alm. jord. Græskar vokser gerne i det, mens det komposterer.
Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2013 kl. 22.08
Du skal være glad for at få det leveret, vi andre kører lang efter det og henter det i små omgange. Det er rigtige godt, bl.a fordi du ikke kan brænde dine grønsager af . Det er gavnlig for jorden og i komposten sætter det også fut i omsætningen . Især Kompoorme nyder godt af det, hvis det holdes fugtig . Jeg bruger meget af det ,dog er der en del blandet halm i men i løbet af sæsonen forsvinder dette . Det er i øvrig utrolig hvor meget jorden kan omsætte i løbet af en sæson, af organisk materiale, så du kan god lægge et tæt læg ud med det samme .
Skrevet af: Lone Brems, 20. marts 2013 kl. 8.51
Hej Bente Holm Villadsen
Du kan have stor nytte af en meget informativ artiklel i Havenyt's arkiv - bare skriv søgeordene: "varmkompostering i praksis", så dukker den op.
Fordelen ved at følge en gennemprøvet metode er, at det er let at gøre sig erfaringer - blandt andet med hvor fugtig sådan en dynge skal være (hellere lidt til den tørre side fra begyndelsen!) og hvor ofte den skal vendes / blandes påny for at alt materialet bliver omsat - dvs nedbrudt af bakterier, svampe og andre mikroorganismer.