Forum

Vindruer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 26. januar 2013 kl. 8.36

Nu kan jeg mærke at vi nærmer os foråret og jeg sår chilier og er fuld af planer for haven.
Jeg kunne godt tænke mig at have en vindrueplante op ad min sydmur, men jeg synes at have hørt at vin er en meget aggressiv plante der kan give revner i fundamentet- er der nogen der har erfaring med det?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. januar 2013 kl. 9.24

- du kan sagtens plante vin op ad din sydmur - vi har en del vinplanter op ad forskellige sydmure - nogle er over 20 år og der er intet sket -

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Jensen, 29. januar 2013 kl. 21.14

Det kan jeg heller ikke tro. Skulle det være rødderne, der er "aggressive", når du taler om fundamentet?
Rødderne søger hen til den fugtige jord, og det skulle helst ikke være inde ved fundamentet.

Vi har selv overvejet at plante en Reform-vindrue ved vores pergola på terrassen, men mine forbehold går mere i retning af, at så sukkerholdige frugter vil tiltrække et mylder hvepse i sensommeren/efteråret. Er der nogen med udendørs druer, som har erfaring med dette?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. januar 2013 kl. 22.01

Hej Søren.
Sorten reform skulle netop have den ulempe af bærrene bliver sødere og søstre jo længere tid de siddere på planten og kan derfor tiltrække hvepse. Det kan alle de sorter som sætter modne bær. I år oplevet jeg at skaden tog alle mine bær lige før modning, hvilket kom bag på mig. Det havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig .

Nyt svar til emnet »Vindruer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Vindruer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider