Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 27. november 2012 kl. 18.03
Hej alle
egentlig er den første tanke om dette :;hold det for dig selv !
'mine "små stue appelsiner var døden nær mandag 26 nov-2012
bladene hang og krøllede de kunne pustes af faktisk , en finger dybt i jorden fortalte at alvorlig tørke var ved at tage livet af dem.
jeg tog noget vand fra affugter og gav dem en god tår hver !
næste morgen kunne jeg se ,blade som stod i vejret "sprøde og vitale ,dette var i absolut sidste øjeblik ..
for at gøre historien fuldendt ,konstaterer jeg også at min " nye røde grape havede næsten samme status,her beskar jeg en del af toppen da den har en masse at "tære af der ! den fik 600ml vand med citrus gødning i.
og har besluttet at ,få den hentet på torsdag til "plante hotel"
i smørum ,pga: det højst sansynligt vil være en vinter det kunne gå galt ,og glæden ved at følge samme plante år efter år er betydningsfuld !
er her nogle som har lidt vandingsanvisning som de vil dele ud af !
selvfølgelig spiller jordmængde /plantestørrelse og placering osv ind ..men bare nogle rettesnore
mvh RENE
Skrevet af: Anja Egeriis, 27. november 2012 kl. 19.37
Det der med en præcis mængde er ikke så let - det er meget en fornemmelsesting...
Men prøv at løfte på potterne, inden du vander dem - så får du efterhånden en fornemmelse af, når de er "for lette" og trænger til vand :)
Man kan også købe en fugtighedsmåler, som stikkes ned i jorden og viser, om der er fugt længere nede. Den koster vel lidt over 100 kr. - prøv at google lidt!
Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 27. november 2012 kl. 20.15
Hej Anja..
ja jeg må prøve at give det en chance,,ved godt fugtighedsmåler kunne/burde være en oplagt mulighed
har bare aldrig haft "fidus til sådan noget ,,og jeg har intet at have det i ..
det kunne være jeg blev helt gode venner med sådan en ...
efter den "gyser i går hvor jeg var tæt på mine træers undergang skal jeg lige have koldt vand i blodet.. det overgangen fra sommer til småt med vandning tror jeg
!mvh RENE
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. november 2012 kl. 9.38
- der er ikke mange citrusplanter der er egnet til stuekultur - du må ALDRIG bruge gødning i den mørke årstid - du skal altid bruge regnvand ph 4 eller deromkring -en vintertemp på 8-12 grader er bedst - og reduceret vanding -
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > I sidste øjeblik! vand til mine citrus.