Forum

Navel-appelsin fra sten obs

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 23. november 2012 kl. 13.40

hej folk..
jeg ny herinde,og fandt det så herligt med et forum bla om citrus mv
jeg har siden 12 års alderen været facinerret af middelhavs flora,
pt gik jeg i "krig med at spire ca 25 sten fra indkøbt navel appelsin sorten (spansk) 25 sten fordelt i 2 30 cm potter med alm muld,i vinduskarmen med plast over de første 10 dage så kom der lysegrønne spir frem ca 3-5 i hver potte ,jeg var næsten i panik ..
tankerne gik på :bla :LYS,OMPLANT,JORD VANDNING osv
lod dem vokse uden plast ,nu med indkøbt vækstlampe "ufo 45 led rød/blå/hvid.. 1600 kr samtidig lysstofrør 3 stk sylvia gro 30w 9000-15000 kelvin ..
det jeg er så stolt over nu er:det ikke bare indkøbte calamondin er fra jaaa..
INTET dårligt om disse ,men metervaren siger mig bare ikke så meget.. nu gik det stærkt de pt 4-7 cm med 4-8 blade hver
jeg koger vand til forstøver hverdag ,får de vand så overfladen lige tager mængden til sig ,og citrusgødning i underdosering (de tror jo det lidt sommer ..
har også lige købt en itialiensk mandarin 90 cm med "KÆMPE orange frugter på (faktisk er grenene ved at knække pga vægten ..glæder mig til fortsat mange gode input herfra mvh RENE ANSEN

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 23. november 2012 kl. 13.49

hej igen her kom dagen for nyligt hvor jeg måtte give navel skudene hver deres bolig ( 11 cm potter) med citrusjord
det var lidt med nervøs tanke ,
for får jeg nu hele rodnettet med og tåler de denne stress ,
men umiddelbart ja ,sålænge de tilføres lys nok og har rette jord og temperatur (som nok er min største udfordring)

de står nu ved teressedør som så vidt muligt holdes på klem ,så jeg kan holde dem på ca 14-17 grader...
min købte mandarin har nye blade i hele top delen .. og har nogle besynderlige blade med et lille dobbeltblad (kalder jeg det som start på det ordinære blad ,,sender et foto af det..
mvh ENE

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 25. november 2012 kl. 9.11

- du kan aldrig regne med at de kerner du sår bliver de samme som moderplanten - det kommer helt an på hvem er bestøver -hvis ikke der er lavet en kontrolleret bestøvning -

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Zittauerløg På Hansen, 25. november 2012 kl. 15.09

Hej Mogens..
mange tak for din info..
mht væksten,så det gået ret stærkt fra de var små hvid-grønne
spirer der lige kunne kigge op over jordoverfladen til de nu 3-5 cm /m 3-5 blade på hver nu sker der ikke rigtig noget syndtes jeg
men de er meget sunde grønne skindene blade
hvordan tror du cyklusen vil gå /kunne gå og er der forhold jeg skal være obs på feks
vand/lys/jord gødning osv nu de over den første fase" hvor de måske skulle have ren blå lys ???
skal jeg bare slå koldt vand i blodet og have toldmodighed
fordi alt tager sin tid ..
på forhånd tak
mvh RENE

Nyt svar til emnet »Navel-appelsin fra sten obs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Navel-appelsin fra sten obs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider