Forum

Sammenplantning af blommer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inger Abildgård, 20. november 2012 kl. 1.09

Kære alvidende forum

Jeg vil meget gerne have blommetræer i min have. Nogle af de rigtig lækre er jo Kirkes og Grøn Reine Claude, men netop de to sorter lader til at skuffe fælt. Tidligere professor i frugtavl Jørgen Vittrup anbefaler, at man planter en Opal, en Kirkes og en Grøn Reine Claude i samme hul for at sikre optimal bestøvning. Er der nogen, som har erfaring med at plante disse eller andre sorter sammen?
Og mens vi er ved blommerne. Højt på min ønskeseddel står en sveskeblomme. Hvor mange år skal jeg vente, før træer bærer frugt.

Mange hilsner
Inger Abildgård

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 20. november 2012 kl. 7.05

Jeg vil ikke plante i samme hul, men med ½-1 m mellem træerne. Jørgen Vittrups forslag til sorter er udmærket.

Med hensyn til sveskeblommer, kommer det an på hvilken sort du vælger. Den tidligstbærende i vores pomet er Experimentähnfeldts Sveske, men det kan godt være en tilfældighed.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Abildgård, 20. november 2012 kl. 10.04

Hej Villy

tak for svar. Når vi taler om den tidligstbærende sveske, hvor mange år taler vi så om. Er det 2-3 eller 5 år. Jeg har selv forestillet mig, at det skulle være en italiensk svedske.

mvh
Inger

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaare Rasmussen, 21. november 2012 kl. 8.34

Hej Inger

Jeg forsøger netop dette - sidste efterår plantede jeg en kirkes, en grøn reine claude og en italiensk sveske i en trekant med ca 1 meter mellem træerne.

Jeg ved endnu ikke hvordan det ender, den første vækstsæson gik med at gro lidt. Blommerne må man jo vente på.

Nyt svar til emnet »Sammenplantning af blommer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Sammenplantning af blommer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider